Land van humane vrijdenkers

Eén paar klompen, en dan ook nog rood met bloemetjes, in Hindelooper stijl. Voor de rest kregen de Italianen andere beelden voorgeschoteld in de glossy over Nederland die zaterdag in een oplage van 500.000 exemplaren in het noorden van het land en in Rome is verspreid als gratis bijlage van de kwaliteitskrant Corriere della Sera.

,,We moeten af van de clichés over ons land'', zei Jan Boeles, tot voor kort cultureel attaché op de ambassade in Rome, toen hij maanden geleden met de toenmalige directeur voor het Nederlands Bureau voor Toerisme in Milaan het idee opzette. Daarom staat er ook maar één molen in, is er één foto met rode en gele tulpen, en staat Van Gogh niet bij de plaatjes. Ook coffeeshops ontbreken, net als de Wallen en mensen die op een zachte dood wachten.

In 112 pagina's doen Italiaanse journalisten verslag van hun ervaringen in wat een van hen tentatief ,,het meest democratische en open land van Europa'' noemt. Ze zijn teruggekomen met verhalen over het poldermodel en de erfenis van de verzuiling. Over de KLM, de post, de haven van Rotterdam. Over dans en musea, over Groningen, Rotterdam en Amsterdam-zuid. In Nederland vind je ,,een mengeling van orde en avontuur'', zegt oud-premier Romano Prodi.

Het blad is gemaakt door een Milanees reclamebureau. Het geld komt van Buitenlandse zaken (150.000 gulden) en van het Nederlands Bureau voor Toerisme (100.000 gulden). De rest, 300.000 gulden, is gedekt door gemeenten en bedrijven.

Kritische noten ontbreken. Geen verhalen over fantasieloze doorzonwoningen, varkens, zinloos geweld, of kroketten – een versnapering waar de meeste Italianen van gruwen. Nederland komt naar voren als een land van vrijdenkers en organisatoren, van humane, betrouwbare en degelijke mensen. Eén vraag blijft bij Italianen misschien hangen. Zijn die Nederlanders nu ook simpatico?