Violist Repin heeft onschuld van kind

Tien jaar geleden won de 27-jarige Russische violist Vadim Repin het Koningin Elisabeth Concours. In de finale speelde hij het Vioolconcert van Tsjaikovski en dat deed hij met zo'n verpletterende techniek en zinderende muzikaliteit dat hij wel moest winnen. Repin was de reïncarnatie van Oistrach, met de lieflijke warmte van Kreisler en de intensiteit van Sjaljapin. En dat is hij nog steeds, zo bleek tijdens een nieuwe uitvoering van Tsjaikovski's Vioolconcert met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder de sympathieke leiding van de even bekwame als ervaren Charles Mackerras.

Samen met zijn collega Maxim Vengerov, evenals hijzelf afkomstig uit Siberië en voormalig leerling van Zachar Bron, heeft Repin de fakkel overgenomen van de grootste violisten van onze eeuw. Hun namen worden zelfs al regelmatig in één adem genoemd met die van Heifetz, de ongeëvenaarde keizer van de violisten.

Vengerov kreeg een strijkstok van Heifetz in bruikleen, maar in feite heeft vooral Repin typische Heifetz-deviezen als het elegante `Heifetz-glissando' in zijn spel geïntegreerd.

Terwijl Vengerov, vooral de laatste jaren, niet altijd even stabiel is in zijn sensitieve interpretaties, verstaat Repin evenals Heifetz de kunst om perfect te spelen. Alles wat hij doet is spatzuiver, zijn streek hapert nooit en technisch lijken er voor Repin simpelweg geen obstakels te bestaan.

Tien jaar na het Koningin Elisabeth Concours is Repin meer Repin dan ooit tevoren. Hij bezit een oerkracht die hem in staat stelt, ondanks zijn waanzinnige virtuositeit en klassieke stijlgevoel, muziek te maken met de onschuld en spontaniteit van een kind. Hoe gloeiend van klank, intens van expressie en volmaakt van vorm zijn Tsjaikovski nu ook de zaal indenderde alsof het siervuurwerk uit de hemel betrof, de overheersende indruk die Repin achterliet was er één van nobele ingetogenheid en goudeerlijke betrokkenheid.

Repins Tsjaikofski was monumentaal in kracht en eenvoud, evenals zijn recente uitvoeringen van de vioolconcerten van Beethoven (met het Residentie Orkest onder leiding van Jaap van Zweden) en Brahms (met het Koninklijk Concertgebouworkest en Ricardo Chailly).

Wat mij betreft staat Repin op dit moment aan de top van de violistische Olympus.

Concert:Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Charles Mackerras, m.m.v. Vadim Repin (viool). Programma: Mozart: Jupiter Symfonie. Tsjaikofski: Vioolconcert. Elgar: Enigma-Variaties. Gehoord 11/3 Vredenburg Utrecht.