Commercieel?

Schaatsers Jan Bos, Erben Wennemars en coach Peter Mueller kozen deze week voor een commerciële ploeg. Eerder al stapten andere schaatsers uit de kernploeg. Een goede ontwikkeling?

Jeen van den Berg, oud-schaatser: ,,Aan de ene kant geef ik die jongens gelijk. Het zijn wereldtoppers die met hun sport een leuke cent willen verdienen. Ik heb nooit geld gekregen voor mijn prestaties, dat ging ten koste van een heleboel dingen. Aan de andere kant is het wel rot voor de schaatsbond. Die maakt van een schaatser een wereldtopper, en dan wordt zo'n jongen op het toppunt van zijn roem weggekaapt door een commerciële ploeg! De schaatsers maar ook de commerciëlen hebben een morele verplichting ten opzichte van de jeugd. De sponsors van de commerciële ploegen moeten geld steken in jeugdopleiding, topschaatsers kunnen dan demonstraties geven. Ik zie wel brood in een samenwerking tussen de bond en de commerciële ploegen.''

Frank van den Wall Bake, directeur sportmarketingbureau Trefpunt: ,,De overstap van schaatsers van de kernploeg naar commerciële ploegen is niet tegen te houden. Ik hoorde laatst Ab Krook op de radio zeggen dat het zo'n vaart niet zal lopen. Dat vond ik een onverstandige uitspraak. De schaatsbond rest niets anders dan een samenwerkingsverband aan te gaan met de commerciële ploegen. De sponsors van tegenwoordig zijn niet achterlijk. Die beseffen ook wel dat als je wilt scoren met de bovenkant van de schaatssport, je ook moet investeren in de onderkant: de jeugd dus. Er komt nu meer geld beschikbaar, daar moet iets mee gebeuren.''

Henk Gemser, trainer schaatsbond (KNSB): ,,De schaatsers die de overstap maken naar een commerciële ploeg kiezen puur voor het geld. Ik begrijp ze wel, het is ook een teken van deze tijd. Ik verwacht op moreel gebied weinig meer van de sporters. Zij gedragen zich zoals het hen het beste uitkomt. Het is jammer dat de kwaliteit van de bond wordt weggekocht.''

Jan Bols, oud-schaatser: ,,Ik geef de schaatsers die voor een commerciële ploeg kiezen geen ongelijk. Ik heb in mijn tijd ook getracht om de commerciële kant op te gaan. Na de Olympische Spelen in 1972 schaatste ik kort voor de ploeg van een rijke Amerikaan. Dat liep uit op een fiasco, de tijd was er nog niet rijp voor. Ik roep niet dat de schaatssport net zo commercieel wordt als het voetbal, dan is er namelijk niets meer aan. De schaatsbond en de commcerciële ploegen moeten gaan samenwerken, dat is op termijn het beste voor de sport.''

Wim Schenk, voorzitter schaatsbond: ,,Of ik jongens als Bos en Wennemars begrijp? Jawel hoor, ik snap heus wel waarom ze de overstap naar een commerciële ploeg gemaakt hebben. Hun trainer Peter Mueller krijgt een goed bod waarin wij niet mee kunnen gaan. Bos en Wennemars volgen hem blindelings. Wat er ook gebeurt: het instituut kernploeg blijft altijd bestaan, zij het misschien in een iets andere vorm. De faciliteiten die wij bieden zijn van topniveau, daar kan niemand tegenop. Wat ik mis bij de commerciële ploegen, is een visie voor de lange termijn. Wat dat betreft zou het niet verkeerd zijn als wij eens met elkaar om de tafel gaan zitten. Want samen hebben we maar één belang: de toekomst van het langebaanschaatsen in Nederland.''

Ton Elias, directeur communicatie van KNSB-hoofdsponsor Aegon: ,,We zijn al vijftien jaar sponsor van de schaatsbond en dat blijft ook zo. Wij sponsoren op die manier zeventig schaatsers, waaronder toekomstige toppers. Wel zullen we in samenspraak met de bond bekijken hoe we om moeten gaan met commerciële ploegen. Er is al te veel commotie ontstaan omtrent de overstap van schaatsers naar de commerciëlen. We moeten ophouden met dat gehakketak. De schaatsliefhebber heeft geen boodschap aan dat soort dingen. Ik heb er geen moeite mee om een hoed af te nemen voor Gianni Romme, die er ineens weer staat. Het lijkt me gewoon verstandig binnenkort eens met alle partijen rond de tafel te gaan zitten en te proberen tot een gezamenlijke oplossing te komen.''