Geld verzacht reorganisatie top Numico

Voedingsconcern Numico introduceert een riant bonussysteem om een reorganisatie aanvaard te krijgen. Met de nieuwe financiële prikkel kunnen topmanagers bij het bedrijf hun salaris ruimschoots verdubbelen.

Dit heeft directievoorzitter J. van der Wielen van het voormalige Nutricia gisteren bekendgemaakt. Hij gaf toe dat de komende reorganisatie op veel verzet stuit. Nu mogen landenorganisaties bij Numico nog zelfstandig beleid maken, bijvoorbeeld op het gebied van productontwikkeling. Straks zijn de directies alleen nog verantwoordelijk voor verkoopresultaten. ,,Wanneer je van een landendirecteur een verkoopmanager maakt, moet daar wel wat tegenoverstaan'', aldus Van der Wielen over de bonus, die kan oplopen tot 140 procent van het basissalaris. Alleen de top-100 binnen Numico komt ervoor in aanmerking. De directievoorzitter noemde de gewenste cultuurverandering ,,een taai gevecht''.

,,Wanneer nu de verkoop in een bepaald land niet goed loopt, is dat de schuld van het product en wordt er iets nieuws ontwikkeld. We hebben 7.500 verschillende producten en 100 merken zuigelingenvoeding. Dat kan zo niet verder.'' Volgens Van der Wielen houden de landenorganisaties ook innovatie tegen. ,,Telkens als iets nieuws wordt gepresenteerd, zijn de grote landen tegen. Die willen niets van een ander aannemen. Door nu alle innovaties te centraliseren kan dat niet meer gebeuren.''

Van der Wielen maakte de reorganisatie bekend bij de presentatie van de cijfers over vorig jaar. Numico's nettowinst groeide conform verwachting met 17,6 procent tot 339 miljoen gulden. Vooral door de financiële problemen in Indonesië, Rusland en Brazilië nam de omzet met slechts 8,6 procent toe tot 3,48 miljard. ,,Deze drie landen hebben niet bijgedragen tot de winst. De export naar Rusland is zelfs geheel gestaakt'', aldus Van der Wielen. Zonder de negatieve valutaeffecten zou de omzet 15 procent zijn gestegen.

Voor dit jaar rekent Van der Wielen op 7 tot 12 procent autonome winstgroei. ,,We hebben overnames nodig om verder te groeien. Als dat lukt, kunnen we de winst evenaren.'' Hij denkt vooral aan aankopen in de sector voedingssupplementen, waarvan de omzet in vier jaar moet verviervoudigen.