High-tech van Loenen naar Hoog-Soeren

Weinig bezigheden zo ongewis als reizen. Hoe ver is het? Hoe lang gaat het duren? Zal ik worden gebeten door een giftig dier? Zal men mij tijdig bij een ziekenhuis hebben gebracht? Is het vereiste anti-gif daar niet net op? Is er een helikopter beschikbaar om mij nog tijdig naar een ander hospitaal te brengen? Moeten we daarbij over vijandig terrein vliegen? Hebben de opstandelingen anti-helikopter raketten?

Eén van de schaarse houvasten voor de reiziger is de curvimeter, een apparaatje met een korte ijzeren steel om vast te houden, een minuscuul wieltje aan de onderkant en daartussen een naald die kilometerstanden aangeeft op een reeks ronde schaalaanduidingen. Volg met het wieltje bijvoorbeeld de kortste weg van Loenen naar Hoog-Soeren, kijk bij de schaal die correspondeert met die van de gebruikte kaart, lees de naaldstand af en je weet hoe ver het is. Of het gaat regenen blijft onzeker, maar de door menskracht aangedreven curvimeter zal het altijd doen en zal onveranderlijk berichten dat achttien kilometers Loenen en Soeren scheiden.

Totdat iemand, vermoedelijk een Chinees, bedacht dat je curvimeters ook kunt uitrusten met een chip en zeventien functies, zodat er een batterij in moet die halverwege je voettocht naar Rome of zeppelinvlucht naar Helsinki kan leegraken. Weg zekerheid - leve de Map Master, made in China. Thuis oefenen is, met oog op al die verschillende functies, dringend gewenst. Bij wijze van waarschuwing opent de razend ingewikkelde bijsluiter met Data in each memory position is changed and stored simultaneously with every selection made. Daar staan voordelen tegenover. Van Soeren naar Loenen blijkt het geen 18 kilometer te zijn, maar 18,34 en de Map Master vertelt erbij dat dat 1 uur en 31 minuten fietsen is. Te lang? Per auto doen we er 15 minuten over, plus 1 minuut om voor een tweede keer te meten. Een eventuele nieuwe versie van de Map Master zou een functie moeten hebben om na meting van transportmiddel te veranderen en niet opnieuw het hele traject langs te hoeven met het wieltje. Een instelbare reissnelheid zou ook handig zijn. Want zodra de vierbaansweg Loenen-Soeren gereed is, kan het vlugger dan met 70 kilometer per uur gemiddeld. En er zijn ook joggers die harder gaan dan de 8 km/u waar de Map Master steevast vanuit gaat. Realistisch misschien op een traject als Toronto-Ottawa, waar de totale jogtijd dan 47 uur en 26 minuten zou opleveren, maar niet bij een sprint naar de brievenbus.

Kortom: we kunnen de rest zelf wel uitrekenen zodra we de afstand juist hebben gemeten. En dat gaat met de Map Master erg goed. Hij ligt prettig in de hand en mede dankzij de achteruitblokkering grijpt het één millimeter brede, gekartelde wieltje beter in het kaartmateriaal dan het dunne, gladde wieltje van een curvimeter. Alleen van die batterij is jammer. Transportmiddelen kunnen kapot gaan, reisleiders ziek worden, rotsblokken neerstorten, slangen bijten, maar de batterijloze curvimeter blijft altijd bestaan.

Gewone curvimeters zijn verkrijgbaar in elke goede buitensportwinkel, onder meer bij Bever Zwerfsport voor ƒ33,95 en in de ANWB winkel voor ƒ24,95.De Map Master kost met batterij ƒ99. Te bestellen bij Pro Idee, 0161-459933