Een pakhuis vol design

Voor de deur is het nog een modderboel en de omgeving oogt als een afgelegen industrieterreintje. Tussen de passagiersterminal Amsterdam en met graffiti bespoten pakhuizen springt de schoongemaakte gevel van het voormalige suiker- en cacaopakhuis Azië aan de Oostelijke Handelskade in Amsterdam in het oog. Hier bevindt zich het interieur- en designcentrum Pakhuis Amsterdam dat dit weekeinde officieel zijn deuren opent.

In het prachtige gerenoveerde 19de-eeuwse pand presenteren meubel- en textielfabrikanten sinds begin februari hun moderne designproducten. Op vier etages, verbonden door glazen trappen, worden de producten thematisch en in stijl tentoongesteld. Zo hangen op de textielafdeling de gordijnstoffen van Christian Fischbacher als panelen in de hoge ruimte tussen zwarte pilaren. Transparante stoffen met glitters van Ulf Moritz worden op eenzelfde manier gepresenteerd. Silent Gliss hangt zijn gordijntextiel aan een haakje in het hoge plafond en laat het doek tot op de grond vallen. En alle kleurstellingen van de tapijten van MID zijn op een trapje in kleine tegels op kleur uitgestald.

Op de eerste etage zijn Italiaanse, Nederlandse en Finse meubelen en lampen te vinden, zoals van Moroso, Arx, Fontana Arte en Eikelenboom. Beddenfabrikant Auping groepeert er drie bedmodellen rond een ovaal podium, waarop het welbekende Aupingframe met liftsysteem staat te pronken. De tweede etage is ingericht met kantoormeubelen en -artikelen, waar grote tafels een hoofdrol spelen. Zoals een opklapbare vergadertafel van Wilkhahn, met een aluminium onderstel en een houten blad, afgewerkt met donkerblauw linoleum. Maar er zijn ook bureaus, kasten en aaneengeschakelde, opklapbare wachtkamerstoelen (zoals in de bioscoop) te vinden. En een zogenoemde `keukenboom', een metalen pilaar waaraan een stenen wasbak, een granieten blad met twee elektrische kookplaten en een houten werkblad hangen die samen een kleine keuken vormen.

Alle interieurartikelen staan zeer ruim opgesteld en dat maakt het aangenaam dwalen. Heel wat beter dan in de gemiddelde meubelzaak, waar je van het ene bankstel naar het andere struikelt. Het pand beslaat dan ook 7.000 m², waarvan 4.500 m² als tentoonstellingsruimte. Het gebouw is bij de renovatie zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat gehouden, de pilaren en balken waarop de vloeren steunen zijn nog goed zichtbaar. Elke verdieping is één grote kale ruimte, waarin de producten zijn neergezet op de betonnen vloeren, die op een enkele plek worden bedekt met een vloerkleed. De designartikelen van de verschillende firma's worden van elkaar gescheiden door bijvoorbeeld matglazen losse panelen of smalle hoge kasten. Het gevoel van immense ruimte wordt versterkt door het licht, dat niet alleen van lampen komt. Behalve de glazen trappen zijn er in het verlengde daarvan vides tussen de verdiepingen, die een doorkijk mogelijk maken. En drie grote glazen kolommen doorbreken de gevels aan weerszijden van het gebouw. De bovenste verdieping, waar de Nederlandse fabrikanten die het initiatief tot Pakhuis Amsterdam namen hun meubelen exposeren, wordt nog eens extra verlicht door het deels glazen dak.

Pakhuis Amsterdam zet het voormalige Nederlands Interieur Collectief (NIC) voort, dat in het West Indisch Pakhuis aan de Prins Hendrikkade in dezelfde stad zetelde. Het NIC en zijn opvolger zijn een initiatief van vijf Nederlandse fabrikanten - Gelderland, Castelijn, Arco, Metaform en Montis - die ,,de koppen bij elkaar staken omdat ze vonden dat er in Nederland een mooi designcentrum moest komen'', aldus Ina Hotzky van Pakhuis Amsterdam. In eerste instantie was het designcentrum bedoeld om het de winkeliers makkelijker te maken inkopen te doen. Zij hoefden dan niet alle fabrikanten afzonderlijk af. Maar nu richten de fabrikanten zich ook op consumenten die zich in het Pakhuis kunnen oriënteren. Kopen kunnen ze er echter niet, dat moet via de dealers. Het NIC veranderde zijn naam in Pakhuis Amsterdam wegens de nieuwe locatie, maar ook omdat het al lang niet meer om exclusief Nederlandse producenten gaat. Italiaanse, Duitse, Finse en Deense designfirma's hebben ook hun weg gevonden naar Amsterdam.

Volgens Hotzky toont Pakhuis Amsterdan het `nieuwste van het nieuwste' op interieurgebied. ,,Wat op de beurs staat, zoals op de beurs van Keulen vorige maand, of die van Milaan, hebben wij binnen twee weken in huis. Bij meubelzaken duurt het vaak drie maanden voor ze nieuwe ontwerpen in hun winkel hebben.'' Pakhuis Amsterdam zit eigenlijk tussen beurs en meubelwinkel in.

De meubeltrends lijken in het interieur- & designcentrum terug te keren naar soberheid. Dat heeft vooral te maken met het kleurbeeld dat wordt gepresenteerd, aldus Hotzky. Donkere bruine meubels zoals bij Arco, dat houten wandkasten, bestaande uit een laag hangend dressoir met daarboven kastjes met glazen schuifdeurtjes, en stoelen en tafels presenteert. Of de donkergrijze `Braque' elementen - poef, bank, chaise longue - van Minotti die met stalen tafels staan opgesteld. Hotzky: ,,Het moderne interieur is toch weer wat strakker.''

Niet alleen de binnenkant van het Pakhuis is een lust voor het oog. Ook buiten is veel te zien. Pakhuis Amsterdam ligt ingeklemd tussen het IJ en het spoor. En er zijn genoeg ramen om van het uitzicht over het water en op het inmiddels volgebouwde Java-eiland te genieten. En als dat niet genoeg is, kan binnen een aantal maanden gebruik worden gemaakt van de brasserie die zich in een aan de buitenkant gebouwde glazen serre bevindt en dit weekeinde voor de gelegenheid open is.

Pakhuis Amsterdam, interieur & design, Oostelijke Handelskade 15-17, Amsterdam. Ma t/m za 10-17u. Tel 020-4211033. Ter gelegenheid van de officiële opening wordt er op 13 en 14 maart een consumenten- en architectenweekend georganiseerd, met op de begane grond stands van o.a. Elle Wonen en de Architect en boven lezingen van architecten en waarschijnlijk ontwerpers van de fabrikanten.