`Eindrapport over vliegramp niet volledig'

Het officiële eindrapport over de vliegramp met de Belgische Hercules die op 15 juli 1995 neerstortte op de luchthaven Welschap bij Eindhoven, is verre van volledig. Dat zegt voorzitter B. Snoep van de militaire vakbond AFMP.

Snoep is van oordeel dat ,,tal van essentiële feiten en verklaringen'' ontbreken in het rapport over het ongeluk, dat 34 van de 41 inzittenden het leven kostte. Dat blijkt volgens Snoep onder meer uit gegevens van het gerechtelijk vooronderzoek, dat vorig jaar is begonnen tegen de luchtverkeersleider, de brandweercommandant en de commandant van de militaire vliegbasis.

Voor zijn vertrek uit België had de Hercules ,,een zuurstoflek'', gaf de (Belgische) bemanning geen veiligheidsinstructies aan de passagiers en zat de loadmaster niet achter in het toestel. Ook zijn niet alle zuurstofmaskers gebruikt. Al deze informatie ontbreekt in het eindrapport, aldus vakbondsvoorzitter Snoep.

De voorzitter van de AFMP vertelt dat hij de gegevens over het gerechtelijk vooronderzoek heeft gekregen van A. Kempen, voorzitter van de Stichting Herculesramp en vader van de bij het ongeluk omgekomen hoornblazer M. Kempen. Uit het vooronderzoek blijkt verder dat het aantal brandweerwagens op Welschap enige weken voor de crash door de luchtmachtstaf was teruggebracht van drie voertuigen met elf man personeel naar twee wagens met acht blussers. De leiding van het vliegveld protesteerde daar tevergeefs tegen. De luchtmachtstaf zou destijds hebben gezegd dat de brandweer er is om te blussen, niet om passagiers te redden. ,,Eventuele passagiers hebben pech gehad'', zou de staf het vliegveld hebben laten weten.

Op grond van het gerechtelijk vooronderzoek heeft het openbaar ministerie besloten de (militaire) brandweercommandant en de luchtverkeersleider te vervolgen. Tegen de commandant van de vliegbasis onderneemt het openbaar ministerie geen stappen. Snoep vindt dat géén van de drie moet worden vervolgd. Zijn vakbond AFMP heeft bij de rechter bezwaar aangetekend tegen de vervolging.