De Nederlandse Opera gaat 2000 in met wereldpremières

De Nederlandse Opera markeert in het komende seizoen de overgang naar een nieuwe eeuw met twee wereldpremières. De Opera wil voortaan elk seizoen een wereldpremière brengen, maar zal volgens artistiek directeur Pierre Audi daarvoor geen opdrachten verstrekken. Recente wereldpremières als Life with an idiot van Schnittke, Rosa, a Horse Drama van Andriessen en Greenaway en Noach van Janssen en Haverkamp kwamen eerder `vanzelf' tot stand.

De komende wereldpremières zijn deels een vervolg daarop. In december 1999 gaat in het Amsterdamse Muziektheater Writing to Vermeer van componist Louis Andriessen en librettist/regisseur Peter Greenaway. Tegen het decor van gewelddadige gebeurtenissen in de 17de eeuw schrijven drie vrouwen in Delft brieven aan de schilder Johannes Vermeer in Den Haag. In januari 2000 gaat in de Amsterdamse Stadsschouwburg Hier° van Haverkamp en Janssen, een door Pierre Audi geregisseerde `opera bouffa onder Amsterdams Peil' over de ondergang van Amsterdam, onder andere gesymboliseerd door de brand in het Paleis voor Volksvlijt in 1929. De hoofdpersoon Hier° is een schijngestalte van Amsterdam en komt in de hemel, een Chinees afhaalrestaurant aan de Amsterdamse Zeedijk.

Ook een `wereldpremière' betekent de zich over twee avonden uitstrekkende uitvoering van Rêves d'un Marco Polo van de Canadese componist Claude Vivier (1948-1983). Viviers muziek (de opera Kopernicus en een aantal kleinere stukken) werd wel eerder uitgevoerd, maar nog niet in deze samenhang geënsceneerd, zoals Pierre Audi in juni 2000 zal doen in de gashouder van de Amsterdamse Westergasfabriek.

Andere nieuwe producties in het komende seizoen zijn Alceste van Gluck (regie: Pierre Audi, muzikale leiding: Hartmut Haenchen), Katja Kabanova van Janácek (regie Willy Decker, muzikale leiding Edo de Waart) en Aida van Verdi (regie: Michael Grüber, muzikale leiding: Riccardo Chailly). Edo de Waart, vanaf 1 september de nieuwe chef-dirigent van de Nederlandse Opera, opent het seizoen met een reprise van Massenets Werther. Andere reprises zijn Puccini's Tosca (gedirigeerd door Silvio Varviso), Wagners Die Meistersinger von Nürnberg, Rossini's l'Italiana in Algeri en Bijbelse stukken van Strawinksy, een voorstelling van Peter Sellars die nog dit seizoen in première gaat.

De Nederlandse Opera verhoogt de reguliere toegangsprijzen met 5 tot 10 gulden. Ze worden dan 45 tot maximaal 125 gulden, veel minder dan staatssecretaris Van der Ploeg vorig jaar suggereerde.