KPN moet hele net openstellen

KPN moet zijn gehele telefoonnetwerk ter beschikking stellen om het gebrek aan capaciteit op te lossen dat bestaat voor het afhandelen van verkeer van concurrenten. Dat is de consequentie van een beslissing die toezichthouder Opta op de telecommunicatie vanmorgen bekend heeft gemaakt naar aanleiding van een geschil tussen KPN en concurrent Versatel.

Versatel had bij Opta geklaagd dat KPN onvoldoende capaciteit beschikbaar stelt om telefoon- en dataverkeer van het Versatel-netwerk (en haar klanten) door te sluizen naar zijn eigen net. De klant van de KPN-concurrent krijgt als gevolg hiervan soms geen verbinding. Volgens Opta is een snelle oplossing van het gebrek aan zogenoemde interconnectiecapaciteit noodzakelijk om te voorkomen dat de concurrentie op de geliberaliseerde markt voor telecommunicatie wordt gefrustreerd. Opta suggereert KPN zelf klanten van Versatel aan te sluiten en hun telefoonverkeer geheel over zijn eigen netwerk af te handelen. KPN moet dan een rekening naar de klant sturen, terwijl het geïnde bedrag met Versatel wordt verrekend. Een woordvoerder van KPN zegt zich te kunnen voorstellen dat daaraan voor Versatel bezwaren kleven.

KPN heeft vanmorgen gematigd op het oordeel van Opta gereageerd. ,,Wij zullen de komende veertien dagen met Versatel om de tafel gaan zitten om te kijken of dit een haalbare mogelijkheid is'', aldus een woordvoerder. Versatel heeft vanmorgen verheugd op de beslissing van Opta gereageerd. ,,Dit besluit gaat extreem ver'', aldus juridisch medewerker M. van der Heijden. van Versatel. ,,De toezichthouder heeft met deze maatregel willen voorkomen dat de concurrentie op de geliberaliseerder markt voor telecommunicatie wordt opgehouden.''