Adecco wil nummer twee op uitzendmarkt worden

Adecco is op het overnamepad. Voor 2001 wil het concern een Nederlandse uitzendketen overnemen om zo nummer twee op de nationale uitzendmarkt te worden.

Een jaar geleden, bij de presentatie van de cijfers over 1997, kondigde directeur Sjaak Six van Adecco Nederland exact hetzelfde aan als gisteren, toen hij de resultaten van 1998 toelichtte: Adecco zal door overnames begin volgende eeuw uitgroeien tot de tweede grootste uitzendketen van Nederland en de omzet zal binnen een jaar boven het miljard uitkomen.

Dat laatste is in 1998 alvast niet gelukt. Adecco boekte in Nederland 850 miljoen gulden omzet, een groei van 17 procent. Voor het andere doel heeft Six nog een dik jaar de tijd. Op speculaties over mogelijke overnamepartners wil hij niet ingaan, maar Content en Unique, elk goed voor ruwweg zo'n 4 procent marktaandeel, zouden hem dichter bij zijn ambitieuze doelstelling kunnen brengen: voor het eind van het jaar 2000 een vijfde van de Nederlandse uitzendmarkt beheersen. Adecco zit nu op 8 procent.

Het streven om tweeëneenhalf keer zo groot te worden heeft Six niet zelf bedacht, maar komt uit de koker van het hoofdkantoor van Adecco in de Verenigde Staten. De directie van 's werelds grootste uitzendconcern, met ruim 20 miljard gulden omzet in 50 landen, heeft besloten dat het in elke ,,serieuze uitzendmarkt'' tot de bovenste twee wil behoren.

Zijn positie hangt er nog net niet van af, maar het is Six duidelijk dat het menens is met de expansiedrift van zijn broodheren. Aangezien Randstad in Nederland met zo'n 40 procent marktaandeel eenzaam aan de top staat, heeft Six daarom zijn zinnen gezet op het verslaan van de nummers twee en drie, Start (met 16 procent marktaandeel) en Vedior (13 procent).

Naast overnames zoekt Six een deel van zijn groei in het aanboren van nieuwe markten. In april begint Adecco onder de naam TAD Technical Services een uitzendbureau voor de bemiddeling van technisch personeel. In het nieuwe concernonderdeel gaan de vorig jaar in de Verenigde Staten overgenomen uitzendketen TAD, ingenieursbureau TSC en de Nederlandse dochter Brouwer Personeel (voor de bouwsector) op. In het tweede kwartaal van dit jaar zal Adecco een nieuw uitzendbureau voor de automatiseringssector oprichten.

Ondanks de dalende groei waar de uitzendbranche op dit moment mee kampt door een teruglopende economie, verwacht Six royale compensatie hiervan door de gunstige gevolgen van de Wet Flexibiliteit en Zekerheid. De Flexwet biedt volgens hem volop mogelijkheden om werkgevers over te halen oproepkrachten, freelancers en ander tijdelijk personeel voortaan via uitzendbureaus in te zetten. ,,Zo kunnen werkgevers het risico dat ze zo iemand na verloop van tijd in vaste dienst moeten nemen, uitbesteden aan ons'', aldus Six.

Van alle flexwerkers, twaalf procent van de beroepsbevolking, werkt nu een derde via uitzendbureaus. Six verwacht dat dat binnen enkele jaren de helft zal zijn. Werknemers zullen steeds vaker in dienst komen van het uitzendbureau en worden gedetacheerd aan opdrachtgevers. ,,Door de Flexwet zal aan het eind van dit jaar vijf tot tien procent van onze uitzendkrachten al een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd hebben'', aldus Six.