Tikje arrogant netwerken op Nationale Carrièrebeurs

Jong talent bezoekt Carrièrebeurs: goed gekleed en welbespraakt, banen hebben ze voor het uitkiezen. `Ik hoef maar te bellen en ik ben binnen.'

,,Niets is succesvoller dan succes uitstralen'', houdt imago-adviseur Babette Klecker de overvolle zaal voor. ,,Mijn gouden tip is: kleed je alsof je de functie die je ambieert al hebt. Denk niet: Ik studeer nog, ik koop later wel een mooi pak. Investeer in jezelf.''

Eigenlijk zijn de tips van Klecker niet besteed aan het grootste deel van het jonge publiek van de Nationale Carrièrebeurs, gisteren en vandaag in de RAI in Amsterdam. Ze hebben al geïnvesteerd in zichzelf. De studenten uit het laatste jaar van de MTS, HTS, HEAO en de technische of economische opleidingen, zien er stuk voor stuk uit alsof ze al werken bij een topbedrijf. Okee: het driedelig blauw en de chique mantelpakjes komen uit de rekken van C&A of de Bijenkorf en zijn niet van Armani of Hugo Boss. Maar toch. Tijdens de workshop `How to dress for success' gaat de mobiele telefoon van Martijn van Weele. Hij moet natuurlijk wel bereikbaar blijven. Pas tweeëntwintig jaar oud staat hij – strak in een donkerblauw pak, lichtblauw overhemd en felblauwe stropdas – klaar om de arbeidsmarkt te veroveren. Na een studie aan de Haarlemse Businessschool, een studiejaar in het Schotse Edinburgh en een stage bij olieconcern Mobil, heeft hij bedrijven veel te bieden, denkt hij. De grote vraag is dus vooral: wat bieden ze hem?

Martijn wil een marketingfunctie met goede doorgroeimogelijkheden en interne opleidingen. Het bedrijf moet groot zijn en het hoofdkantoor gevestigd in Nederland. En natuurlijk moet ook het salaris top zijn – hij heeft niet voor niets gestudeerd. Op de Carrièrebeurs komt hij vooral om kaartjes verzamelen. Netwerken dus. ,,Het is wel prettig om de grote ondernemingen eens allemaal op een rij te zien.''

Goed gekleed, welbespraakt en zelfverzekerd: jongeren met een technische, economische of juridische opleiding zijn gewild. En dat weten ze. ,,Ze zijn soms zelfs een tikje arrogant'', zeggen de vertegenwoordigers van grote bedrijven die in de tientallen stands vragen beantwoorden en folders meegeven. ,,We geven voornamelijk voorlichting'', zegt career developer Raymond Kluft van het automatiseringsbedrijf CTG. ,,Als iemand langskomt die we graag willen hebben, proberen we wel meteen een afspraak te maken.''

Want de vijver van afgestudeerden waarin de bedrijven vissen is klein. Dat weet ook Judith Slagt. Binnen een week kan ze een baan hebben, terwijl ze pas in juni afstudeert aan de hogeschool Schoevers. ,,Op het prikbord op school hangen tientallen leuke functies. Ik hoef maar te bellen en ik ben binnen.'' Maar ze wil eerst eens rustig nadenken of ze in Nederland of in het buitenland aan de slag wil.

Drie vrienden (laatste jaar HTS bouwkunde) komen uit nieuwsgierigheid langs – een vaste baan zoeken ze voorlopig nog niet. Volgend jaar studeren ze verder aan de TU Delft: een verkort traject vastgoedbeheer. Jeroen Klinkert (23): ,,We kunnen zo aan de slag. Maar hoe hoger de opleiding, hoe hoger de functie. Zeker in de bouwsector is het een pre als je `ir.' voor je naam kunt zetten. We willen het hoogst haalbare uit onszelf halen. En, daar doen we niet kinderachtig over, we willen natuurlijk ook veel geld verdienen.''

In zijn leren jack en spijkerbroek valt Kenneth Simon (31) danig uit de toon. Hij is bijna afgestudeerd econoom. Hij kan zijn kleding verklaren: ,,Vandaag probeer ik de bedrijfsculturen te proeven en verzamel ik wat folders. Morgen kom ik terug – netjes in het pak. Dan bezoek ik de stands van bedrijven die me interessant lijken en ga ik in gesprek.'' Met een grijns: ,,Today the fun, tomorrow business.''