Multiculti Radio Nu

Het klinkt als een mooi plan: een multiculturele landelijke radiozender. Hilversum is een `blank' bolwerk en de programma's op de publieke radio worden door allochtone jongeren nauwelijks beluisterd. Op de oubollige educatieve programma's – sinds jaar en dag in het Turks of Arabisch op Radio 5 – wordt alleen door ouderen afgestemd. Conclusie: er is behoefte aan een hippe, jonge zender, gericht op de mengeling van culturen zoals bestaat in de grote steden.

Althans, dat vinden Rob Heukels en Willem van Beusekom, respectievelijk de programmaleider en directeur van de Nederlandse Programma Stichting (NPS). Zij vertelden dit gisteren op een NPS-symposium over een nieuwe multiculturele radiozender. Zij willen zo'n zender ,,dolgraag'', praten er al anderhalf jaar over, en hebben een werktitel en een doelgroep bedacht: Radio Nu, voor de Young Urban Culture.

Er waren een heleboel aardige mensen in Paradiso, gisteren. Een bont gezelschap van welwillende omroepbonzen (NOS-directeur Hans van Beers: ,,Ik sta er echt voor open, maar er moet eerst een goed plan komen''), belangenorganisaties (Carmelita Serkei van de Stichting Omroep Allochtonen: ,,Het borrelt in de maatschappij en daar moet je iets mee doen'') en talentvolle Turkse, Marokkaanse en Surinaamse radiomakers (Studente Raja Felgata: ,,Door op de radio met mijn vriendin Fican over van alles en nog wat te babbelen, horen autochtone luisteraars iets over onze leefwereld en slaan we een brug tussen allochtonen en autochtonen''). Aan de recente oproep van staatssecretaris Rick van der Ploeg — meer multiculterele programma's op de publieke omroep — willen ze graag invulling geven. Radio Nu!

Maar hoe enthousiast iedereen ook is, er zijn nog veel problemen. Om te beginnen: hoe programmeer je zo'n zender? De doelgroep klinkt als een eenheid, maar is zeer divers. R&B en hiphop zullen het goed doen, maar dat wordt op Radio 538 of Dance Radio ook gedraaid. Moet er ook Raï, Latin, Salsa, Crossover en andere stijlen gedraaid worden? Als je te experimenteel en te multicultureel programmeert luistert er niemand. ,,Twee uur lang een gehandicapte mondfluitspeler uit Zuid-Chili. Dat werkt dus niet'', zei wereldmuziekkenner Laurens Meijer.

Het probleem van de programmering werd ook duidelijk verwoord door de Parijse directeur van een zender die zich specifiek richt op de bevolking uit Noord-Afrika. De tendens in Frankrijk is radio voor kleine doelgroepen zoals Algerijnen, Afrikanen en homo's, en niet het maken van een brede multiculturele zender. ,,Voor marketing is dat veel interessanter.''

Ander probleem: `de markt' kan Radio Nu niet dragen. Daar is iedereen het over eens. Het moet dus een publieke zender worden, misschien aangevuld met private middelen. Maar dan moet de NOS wel bereid zijn er geld in te steken. NPS-directeur Van Beusekom hoopt over twee maanden met een plan voor de programmering en de financiering te komen, dan kan Radio Nu nog meedingen bij de verdeling van radiolicenties in september 2000. Ook dat is een probleem. Van der Ploeg wil de zender wel overwegen, maar hij heeft ook gezegd dat hij eerder minder, dan meer publieke radiozenders wil.

Maar als het er van komt, dan heeft Radio Nu wel iets voor op de andere landelijke radiozenders. Het zal worden gemaakt door een nieuwe generatie, voor een nieuwe generatie. Het huidige radiolandschap is `wit' en volgens Van Beers en Van Beusekom is dat ,,een probleem''. Talent gaat verloren, de deuren van Hilversum staan op een kleine kier. Radio Nu zou een kweekvijver kunnen zijn.

Om ideeën te verzamelen organiseerde de NPS een wedstrijd. Er kwamen 300 reacties, 120 voorstellen en uiteindelijk werden 20 programma's daadwerkelijk geproduceerd. Het resultaat was deze week op een ongelukkig tijdstip (midden in de nacht) te horen op Radio 5. Het was niet altijd even professioneel, maar het werd wel duidelijk dat deze makers veel meer in touch zijn met hun achterban dan de huidige Hilversumse dj's. Vivian Coëlho, in Rotterdam al actief, draaide in het programma Young, Urban and Mellow veel hiphop en R&B. ,,Maar we geven ook informatie over alledaagse dingen. Seks in de discotheek bijvoorbeeld.''