Grip van racebanden verder verkleind

De maatregelen die de Internationale Automobielfederatie (FIA) vorig jaar nam om de Formule I langzamer en daarmee veiliger te maken, waren drastischer dan de wijzigingen die voor dit seizoen zijn doorgevoerd.

Sinds vorig jaar mag er niet meer worden gereden met banden zonder profiel en werden de wagens twintig centimeter smaller gemaakt. Dat betekende respectievelijk minder grip en een ingeperkte aerodynamica. Maar vooral op snelle circuits plukten sommige teams de vruchten van de verminderde luchtweerstand bij de smallere wagens. Voor dit seizoen werd één snelheidsbeperkende maatregel genomen. De voorbanden tellen vier in plaats van drie groeven, zoals dat sinds vorig jaar bij de achterbanden al het geval was. De grip is als gevolg van de extra groef nog minder geworden – profiel is alleen gunstig op een natte baan – en dat betekent meer risico in de bochten en bij inhaalacties. De maatregel stuitte op veel kritiek bij de coureurs. Extra profiel maakt de Formule I juist onveiliger, betoogde Michael Schumacher. De Duitse Ferrari-coureur verwacht minder spanning voor het publiek en meer risico voor de coureurs. Vanochtend hadden zij in de eerste trainingen in Melbourne al de nodige problemen in de bochten.

Alessandro Zanardi keerde na vijf jaar terug als Formule I-coureur. De Italiaan, bij Williams teamgenoot van Ralf Schumacher, trof een geheel andere auto aan. ,,Hij voelt niet meer aan als een normale racewagen. Als de wagen wegslipt, is het moeilijk hem weer onder controle te krijgen. Dat maakt het inhalen ook gevaarlijker'', aldus Zanardi. Ook Eddie Irvine (Ferrari) beklaagde zich over de nieuwe regel. ,,De FI-wagens zijn nog minder stabiel en dat kan weleens onverwacht spectaculaire acties tot gevolg hebben.''

Verder nam de FIA nog enkele maatregelen die de veiligheid ten goede komen. Voor het eerst zijn de stoelen uitneembaar. Als een coureur na een ongeluk niet op eigen kracht uit de auto kan stappen, kan hij met stoel en al uit zijn bolide worden getakeld. Desnoods wordt hij in die positie naar het ziekenhuis worden vervoerd.

De rolbeugel onder de luchtinlaat van de auto, achter het hoofd van de coureur, zit twee centimeter hoger. Dat vermindert bij een crash de kans op hoofdletsel. Ook de neus van de auto kan een grotere klap opvangen.

Een maatregel die indirect ook de veiligheid van de toeschouwers vergroot, is de verplichte acht millimeter dikke kabel van kevlar en titanium waarmee de wielen aan chassis of versnellingsbak zijn bevestigd. Wielen kunnen dan niet meer van de wagens afvliegen, zoals dat vorig jaar gebeurde in België tijdens de grootste crash in de geschiedenis van de Formule I.