VS willen Concorde verbieden

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden wil vluchten van de Frans/Britse supersonische Concorde naar de Verenigde Staten verbieden als de Europese Unie het gebruik van oudere Amerikaanse toestellen in Europa verbiedt. Dat is gisteren bekend geworden.

De strafmaatregel, waartoe gisteren na een kort debat en een stemming werd besloten, moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse Senaat. ,,Niemand van ons neemt graag dit soort maatregelen, maar eerlijk is eerlijk'', aldus afgevaardigde L. Slaughter. ,,Hiermee geven wij een duidelijk boodschap aan onze vrienden aan de andere kant van de oceaan dat we ze met gelijke munt zullen terugbetalen.''

Air France en British Airways zijn de enige luchtvaartmaatschappijen die de Concorde gebruiken voor reguliere vluchten op de Verenigde Staten. ,,Als het toestel wordt verboden betekent dat veel ongemak voor zakenreizigers'', aldus een woordvoerder van Air France.

Onder druk van de milieubeweging heeft het Europees Parlement afgelopen maand nieuwe regelgeving voor vliegtuigmotoren goedgekeurd. Eén van de maatregelen betreft het verbieden, vanaf 1 april, van registratie van vliegtuigen waarvan met improvisorische maatregelen de geluidsoverlast beperkt wordt. De geluidsbeperkende maatregelen voor oude toestellen zijn effectief, maar zouden het milieu schaden omdat ze worden toegepast op oude motoren. Het Europese Parlement geeft de voorkeur aan toestellen met geheel nieuwe motoren.

Volgens Amerikaanse overheidsvertegenwoordigers zijn de regels arbitrair, omdat oude toestellen die zijn uitgerust met geluidsdempers voldoen aan normen die zijn gesteld door de Verenigde Naties.

Het Amerikaanse Ministerie van Handel vreest dat als gevolg van de maatregel op oude Boeings ter waarde van een miljard dollar moet worden afgeschreven.

De politieke verschillen zijn echter groot – zo wil het Verenigde Koninkrijk niets weten van een Europese belasting – en alle landen willen de mogelijkheid houden achtergebleven regio's te stimuleren. ,,Een vloer in de belastingdruk'', is het antwoord van Van der Lande. ,,Je kan afspreken wat de effectieve lastendruk mag zijn in een lidstaat, wat voor regelingen die ook heeft. Een speciaal bureau in Brussel zou dat met onze meetmethode kunnen controleren. Achtergebleven regio's mogen daar wat onder gaan zitten, terwijl gebieden met grote vestigingsvoordelen – ik noem maar wat: Schiphol – het zich kunnen veroorloven erboven te gaan zitten.''