Superconfex stuwt Macintosh

Herstel van de winst bij confectiebedrijf Superconfex heeft sterk bijgedragen aan de groei van de resultaten van moederbedrijf Macintosh. Het retailconcern (behalve confectie, fietsen, auto-onderdelen en Kwantum) heeft een goed jaar achter de rug. De Maastrichtse onderneming verhoogde de winst met 31 procent tot 53,8 miljoen gulden.

J. Nijhuis van de raad van bestuur van Macintosh zei vanmorgen tijdens een persconferentie in het Amsterdamse Hotel l'Europe ,,zeer tevreden' te zijn met de behaalde omzetstijging van 11 procent tot bijna anderhalf miljard gulden.

De goede reslutaten werden vooral in Nederland behaald. De omzet ontwikkelingen in België, Frankrijk en Duitsland bleven daarbij achter. Volgens Nijhuis is dat grotendeels te wijten aan een aanzienlijk lager consumentenvertrouwen in deze landen.

De verkoop van een 1-procents-aandeel in Libertel leverde het Maastrichtse bedrijf ruim 25 miljoen gulden op. Uitendelijk groeide het bedrijfsresultaat van Macintosh met meer dan de helft tot 62,6 miljoen gulden.

De winststijging werd vooral behaald door de confectiedivisie van Macintosh waar het bedrijfsresultaat nagenoeg verdubbelde tot 22 miljoen gulden. Met name de winkelketen Superconfex presteerde erg goed. De Franse Superconfex winkels werden door Macintosh van de hand gedaan.

,,We hebben het vijf jaar geprobeerd, maar de winkels draaiden niet naar tevredenheid. En dan moet je soms op een bepaald moment concluderen dat het de moeite niet meer waard is', aldus Nijhuis. De sector Automotive (Halfords en Belcompany) bleef met een winstgroei van 9 procent achter op de winstontwikkeling van het moederconcern.

Bij de Maastrichtse retailer werken bijna 5.000 mensen.