MUSEA

Bloemen in de kunst

Wie precies kijkend en lezend door het Noordbrabants Museum wandelt, zal genieten van de expositie Bloeiende symbolen. Het is alsof je de kunst met een vergrootglas - of door een lichtgroene of lichtblauwe bril - bekijkt.

Ongeveer 150 schilderijen, aquarellen, tekeningen, beelden, schalen, boekbanden en meubels met daarop bloemen in een of andere vorm roepen samen een schuchtere esthetiek op. De bloemen zijn verscholen, decoratief, gestileerd, exotisch, afgestorven, weelderig, wulps en soms vermomd als vrouw. Maar allemaal zijn ze op de een of andere manier onder de noemer van het symbolisme gebracht. Bedoelde en onbedoelde symboliek, je legt er soms moeilijk de hand op. De tentoonstelling laat in elk geval een visie zien op een tijd waarmee we ons nu weer verwant voelen. Bloeiende symbolen. Bloemen in de kunst van het fin de siècle t/m 9 mei in het Noordbrabants Museum, Verwersstraat 41, 's-Hertogenbosch. Di-vr 10-17u; za, zo 12-17u.

Ferdinand Hodler

De Zwitserse schilder Ferdinand Hodler (1853-1918) was, en is nog steeds, een controversieel kunstenaar, zoals te zien is op een overzichtstentoonstelling van schilderijen en tekeningen in het Haags Gemeentemuseum. Er loopt een breuk door het oeuvre van Hodler langs de grens tussen fantasie en waarneming. Wanneer Hodler het symboliseren achterwege liet en schilderde vanuit de directe observatie ontstonden prachtige expressieve werken. Een voorbeeld is de aangrijpende cyclus van tekeningen en schilderijen waarmee hij het ziekbed en het sterven van zijn minnares Valentine Godé-Darel vastlegde. Ook in de landschappen is Hodler een groot expressionist. Samen met de portretten van Valentine behoren Hodlers landschappen tot het beste dat de expressionistische schilderkunst heeft voortgebracht. Ferdinand Hodler: overzichtstentoonstelling t/m 2 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

Erwin Blumenfeld

Op de grote overzichtstentoonstelling in het Joods Historisch Museum van de fotograaf Erwin Blumenfeld (1897-1969) wordt getoond waarom hij in de smaak viel bij de art-directors die hem in de jaren vijftig cover na cover lieten nemen. Smetteloze, verleidelijke foto's zijn het, vol pasteltinten, achter voiles verscholen ogen en zacht vallende plooien. De mantelpakjes, avondjurken en sieraden waren eigenlijk maar bijzaak op die foto's. Waar het hem echt om ging was de schoonheid die ze moesten bevestigen; de modefoto's zowel als de naaktfoto's die hij eveneens veelvuldig maakte. Blumenfeld heeft nooit de status bereikt van generatie- en vakgenoten als Cecil Beaton, Horst P. Horst of George Hoyningen-Huene. Hij was niet een fotograaf van grote en spectaculaire gebaren. Zijn voornamelijk in de studio (en de donkere kamer) vervaardigde foto's hebben iets zakelijks en doelgerichts; hun illustratieve bedoelingen zijn er in een oogopslag aan af te lezen. Inl 020-6269945. Obsessie voor schoonheid, Avant-garde fotografie van Erwin Blumenfeld t/m 25 april in het Joods istorisch Museum, Amsterdam.

Jan Sluijters

Het werk van onze grote modernist, Jan Sluijters (1881-1957), aan wie nu in het Singermuseum een overzicht is gewijd, wordt over het algemeen geassocieerd met kleur en met expressie. Zijn stevige, door de fauvisten beïnvloede, vegen in uitgesproken kleuren raakten de toeschouwers uit zijn tijd direct. In het museum is zeer uiteenlopend werk te zien, ook werk dat Sluijters' imago van omstreden vernieuwer wat relativeert, zoals sommige naakten, portretten en interieurs uit zijn latere jaren. Want de streng modernistische schilderijen maken per definitie niet meer indruk dan de vrolijke, ongecompliceerde interieurs en huiselijke portretten van zijn kinderen en kleinkinderen. In die beelden van zijn familie en privé-sfeer bleef hij het meeste zichzelf. Een schildersbeest, maar met familiezin. Jan Sluijters, 100 schilderijen t/m 25 april in het Singermuseum, Oude Drift 1, Laren. Di-za 11-17u, zo 12-17u.

Theo Baart

De documentaire fotografie kent een lange traditie in de Nederlandse fotografie, maar heeft de afgelopen jaren behoorlijk aan belang ingeboet. Een van de weinigen die binnen het genre wel aansprekende resultaten weet te boeken, is fotograaf Theo Baart (1957). Zijn foto's van Hoofddorp zijn nu te zien in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam. `Wat in Hoofddorp gebeurt, staat symbool voor de verstedelijking van heel Nederland. Hooguit de schaal en de omvang verschillen', zegt Baart. Theo Baart: Bouwlust. Verstedelijking van het Hollandse landschap t/m 18 april in het Nederlands Architectuurinstituut, Museumpark 25, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zon- en feestdagen 11-17u.

Adriaen de Vries

De Nederlandse beeldhouwer Adriaen de Vries behoorde omstreeks 1600 tot de Europese top. Het Rijksmuseum heeft een indrukwekkende expositie over De Vries ingericht met zo'n vijftig bronzen beelden, aangevuld met prenten en tekeningen. Vrijwel al zijn beelden stellen naakte personages voor, uit de mythologie en uit het Oude en Nieuwe Testament. Adriaen de Vries, 1556-1626. Keizerlijk beeldhouwer in het Rijksmuseum tot 14 maart. Dag 10-17u.

En verder

De keuze van Büch, Crouwel en Van Os, honderdvijftig schatten uit een honderdvijftigjarig museum t/m 7 maart in Museum van het Boek/Museum Meermanno-Westreenianum, Prinsessegracht 30, Den Haag. Di-vr 11-17, za en zo 12-17u; Juwelen voor een fotomuseum, t/m 7 maart in Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. Di-za 10-17, zo 12-17u; Amsterdam Binnenstebuiten t/m 7 maart in het Amsterdams Historisch Museum, Kalverstraat 92. Ma t/m vr 10-17u, za/zo 11-17u; Herinnering & herkenning selectie uit de ruim honderd jaar oude imposante archiefcollectie t/m 29 april in het Gemeentearchief Rotterdam, Hofdijk 651, Rotterdam; Haagse schilders uit de Gouden Eeuw t/m 3 maart in het Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7. Di-vr 11-17u, za en zo 12-17u; Bugatti, auto's, beelden en meubels van de familie Bugatti t/m 7 maart in de Beurs van Berlage, Amsterdam. Dag 11-17u; Schittering van Spanje 1598-1648 t/m 8 mrt in De Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam. Dag 10-18u, do tot 22u. Ben ik in beeld? Portretpenningen uit de Renaissance. Koninklijk Penningkabinet, Rapenburg 28, Leiden. T/m 23 mei di t/m vr 10-17u, za/zo 12-17u.