Groot-Brittannië

Copenhagen

Slechts een ding is zeker: op een avond in 1941 bezocht de Duitse natuurkundige Werner Heisenberg zijn vroegere leermeester Niels Bohr in de door de nazi's bezette hoofdstad van Denemarken. Het bezoek was niet zonder risico's, vooral omdat Heisenberg een centrale rol speelde in de geheime ontwikkeling van de Duitse atoombom. Maar waarom kwam Heisenberg bij Bohr op bezoek? En wat bespraken de twee geleerden? Deze vragen zijn de basis voor gesprekken tussen Bohr, diens vrouw Margrethe en Heisenberg in het toneelstuk Copenhagen. In een buitengewoon kaal decor zoeken drie acteurs van het National Theatre naar mogelijke antwoorden. Ze doen de bewuste avond in 1941 drie keer over, maar steeds zijn de spelers niet helemaal zeker over de uitkomst. Het is precies als bij het onzekerheidsprincipe dat Heisenberg beroemd maakte: naarmate je meer weet over de plaats van een deeltje, weet je minder over zijn snelheid. Zo vallen inhoud en vorm in dit stuk prachtig samen. De bezoeker hoeft overigens niks van kwantumfysica te weten om dit indringende onderzoek naar beweegredenen van een wetenschapper in oorlogstijd te kunnen volgen.

Copenhagen in de Duchess Theater, Londen. Ma t/m za 19u30. Do & za ook 14u30u. Metro Covent Garden.

Inl 00-441714945075.

André Kertész

De in 1894 in Budapest geboren fotograaf André Kertész was wars van alles dat modieus was. Hij ging zijn eigen weg en fotografeerde, zoals hij zelf zei, `alleen wat ik zie'. In een mooie, kleine Londense galerie tussen Oxford Street en New Bond Street zijn 37 foto's van Kertész te zien, gemaakt tussen 1915 en 1940. Een tijd die hij grotendeels doorbracht in Parijs in het gezelschap van kunstenaars en fotografen als Brassai, Mondriaan, Brancusi, Cartier-Bresson en Man Ray. Belangrijk onderdeel van de expositie is een aantal naaktfoto's uit een serie die Kertész in 1933 voor het tijdschrift Le Sourir maakte: surrealistische studies van het vrouwelijk lichaam door het gebruik van vervormende parabolische spiegels. Naast de foto's van Kertész toont de expositie André Kertész and Avant Garde Photography of the Twenties and Thirties werk van zijn collega's en tijdgenoten als Lee Miller, Rodchenko, Stieglitz, Lissitzky, Blumenfeld, Bruehl en Brancusi. T/m 10 april André Kertész and Avant Garde Photography of the Twenties and Thirties in Annely Juda Fine Art, 23 Dering Street (4e etage), Londen. Ma t/m vr 10-18u; za 10-13u. Metro Oxford Circus. Inl 00-441716297578.

En verder

T/m 6 juni Modern Britain, 1929-1939 in het Design Museum 00-441713786055; vanaf 11 maart grote overzichtstentoonstelling van het werk van schilder Jackson Pollock en t/m 2 mei Francis Bacon: Works on Paper and Paintings, beide in de Tate Gallery 00-441718878000; t/m 25 april in de National Gallery portretten van Ingres 00-441718393321; in de Royal Academy of Arts: t/m 18 april Monet in the 20th Century 00-441713008000; t/m 11 april Patrick Caulfield in de Hayward Gallery 00-441719283144; Picasso & Photography: The Dark Mirror t/m 28 maart in de Barbican Art Gallery 00-441713827105; t/m 28 maart New Neurotic Realism in de Saatchi Gallery 00-441716248299; t/m 21 maart Steve McQueen, films en video's in de ICA 00-441719303647.