Gevulde kas geeft Stork een probleem

Stork (machinebouw en industriële dienstverlening) begint zich zorgen te maken over de riante kaspositie van het bedrijf, die eind vorig jaar een kleine half miljard gulden bedroeg. Vorig jaar zwelde de kapitaalstroom nog verder aan door een nettowinst van 189,2 miljoen gulden.

Bestuursvoorzitter Aad Veenman gaf tijdens een toelichting op de jaarcijfers toe dat de kapitaalverhoudingen binnen Stork wat scheef liggen. Houdt Stork nog een jaar winst in dan komt de solvabiliteit (eigen vermogen als percentage van het balanstotaal) van het bedrijf uit boven de veertig procent en dat is volgens de bestuursvoorzitter ,,een onverstandige zaak, want we zijn geen bankiers''.

Stork is echter van plan de honderden miljoenen die het achter de hand heeft gedeeltelijk te investeren in een aantal overnames. Zo hoopt Veenman met de curatoren van Fokker tot overeenstemming te komen over de overname van een belang van 43 procent in het Belgische Sabca, dat ondermeer onderdelen maakt voor vliegtuigen. De rest van de aandelen Sabca is ondergebracht bij het Franse Dassault, dat op haar beurt weer is gelieerd aan de Franse wapen- en vliegtuigfabrikant Aerospatiale. Op die manier hoopt Stork ook bij Aerospatiale een voet tussen de deur te krijgen. Want via Fokker Aviation (waarin Stork de niet failliete onderdelen van Fokker heeft ondergebracht) is Stork plotseling een belangrijke speler geworden in de luchtvaartindustrie. Via Fokker Aerostructures levert Stork onderdelen aan talrijke Europese industrieën, terwijl Fokker Services het onderhoud verricht aan de vloot Fokker-toestellen die wereldwijd nog vliegt. Bestuurder Hans van den Boogaard noemde Fokker Aviation ,,een uitstekende acquisitie''. Niet in de laatste plaats door de 400 miljoen gulden fiscaal compensabel verlies die Stork uit de failliete boedel van Fokker heeft meegenomen.

Bestuursvoorzitter Veenman benadrukte dat het resultaat van Fokker Aviation niet onder druk staat nu Airbus enkele belangrijke projecten in de ijskast heeft gezet en het Fokker-herstartproject van zakenman Jaap Rosen Jacobson een schone dood lijkt te zijn gestorven.

Hoewel nettowinst en winst per aandeel (6,11 gulden) stegen nam de omzet vorig jaar bij Stork af tot 4,96 miljard. Het bedrijfsresultaat steeg met 7,8 procent naar 240 miljoen gulden, ondermeer door de florerende gang van zaken bij de divisie technical services. Vorig jaar haalde Stork 5,6 miljard aan orders binnen. Veenman toonde zich daardoor licht optimistisch voor het het komende jaar. Overigens blijft de crisis in Azië, waar de orderinstroom voor Stork in de tweede helft van 1988 terugliep, een onzekere factor.

Het zorgenkind onder de vijf divisies van Stork is echter de tak engineering, waar het bedrijfsresultaat omsloeg van 14 miljoen positief in 1997 naar 28 miljoen gulden negatief vorig jaar. Ook de omzet daalde scherp, van 922 naar 643 miljoen.

De resultaten bij engineering worden volgens Veenman negatief beïnvloed door de lage olieprijs. Waardoor de investeringen in de petro-chemische industrie, waaraan Stork veel installaties levert, op een laag pitje zijn gezet. Voor dit jaar voorziet Veenman in deze sector echter een licht herstel.