Een Barbie voor volwassenen

Het Ajax- of Feyenoordlogo voor de verstokte voetbalfan, een koeienprint voor de melkdrinkers of een Corneille-schildering voor bij de stropdas. De modebewuste GSM-gebruiker met onderscheidingsdrang kan kiezen uit verschillende afbeeldingen om zijn mobiele telefoon te versieren.

De GSM is uitgegroeid tot een Barbie voor volwassenen: je kunt 'm naar hartelust aan- en uitkleden. De meeste modellen telefoons kennen een groot aanbod aan frontjes en klepjes. Bij een frontje betekent dat dat er gespeeld kan worden met de afbeelding rond de nummertoetsen. Zo is er een Marlborofront voor de kettingroker, James Bond voor BVD-agenten of een berenvachtje voor Winnie the Pooh-liefhebbers. Gewoon een ander kleurtje dan het traditionele zwart kan overigens ook.

Maar er zijn nog meer accessoires die de GSM opmerkelijk kunnen maken. Draagtasjes van kalfsleder of met een afbeelding uit de Hello Kitty kinderreeks. Of gouden ringetjes voor onder de antenne, al dan niet belegd met siersteentjes.

Een beetje techno-consumptiepionier ziet het met lede ogen aan. Die droeg vijftien jaar geleden al een mobiele telefoon, als een van de happy few in Nederland. Toen was de telefoon, met een zender ter grootte van een familiepak wasmiddel, nog iets speciaals. Tegenwoordig, met ruim vier miljoen mobiele telefoons in omloop, is de gsm gewoon geworden, even vanzelfsprekend als wasmachine en kaasschaaf. Studenten bestellen vanaf de fiets een pizza en vanuit elke Albert Heijn wordt naar huis gebeld met de vraag welk blik kattenvoer Mauw het lekkerst vindt.

Om aan deze prestige-inflatie toch nog enigszins het hoofd te bieden is er gelukkig een ruime keus aan dure en technisch hoogstaande telefoons. En, opmerkelijk voor een prestige-object, kleiner en lichter is beter. Dat heeft namelijk een paar voordelen. Een zware telefoon in de binnenzak van het colbert doet het jasje lelijk scheefhangen. En, net als witte sokken onder het kostuum, is dat veelal not done.

Maar de voornaamste reden om een dure telefoon te kopen, blijft voor velen natuurlijk de pronkfunctie. Gewoon laten zien dat je niet van de straat bent en genoeg geld hebt om niet te hoeven klooien met allerlei frontjes om je toch nog een imago aan te meten. Een uitstekende telefoon om dit te doen is de zilverkleurige Nokia 8810, zo'n beetje de kleinste en lichtste telefoon op de markt. Het apparaatje is mooi vormgegeven, maar heeft als nadeel, zoals veel andere kleine modellen, dat de nummertoesten worden gereduceerd tot playmobil-formaat. Slechtzienden of mensen met worstvingertjes kunnen de aanschaf beter overlaten aan fotomodellen met anorexia die de toetsen waarschijnlijk wel snel kunnen indrukken. Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om bij deze GSM. De indruk wekken dat je elk moment kunt worden opgebeemed door de USS Enterprise is ook geld waard.

Het is lang niet de enige telefoon waar je indruk mee kunt maken. Met de modebewuste Motorola Star-TAC Rainbow bijvoorbeeld lukt het ook. Ook weer bijzonder klein en duur, maar wel in de fleurige kleurtjes groen, geel, blauw en rood. Of de Ericsson 888 die een ingebouwd modem heeft. Laptopje erbij en je zit vandaag nog in het Vondelpark te chatten met je neef in Rio de Janeiro. Op de Nokia 6110 zijn een paar spelletjes ingebouwd die je via de infrarood-link over afstand met iemand kunt spelen die ook zo'n telefoon heeft.

Toch is het niet het uiterlijk van de telefoon dat de meeste mensen opvalt. Stap tijdens de spitsuren een willekeurige trein binnen en bemerk dat een afgaande GSM twee effecten oplevert. De mobiellozen kijken veelal geïrriteerd terwijl de steeds uitdijende groep GSM-bezitters elkaar vragend aankijkt. ,,Is het de jouwe of de mijne?'' Er zijn dan twee opties: koop een telefoon met trilfunctie en laat het apparaat aan het lijf vibreren of zorg voor een zeer herkenbaar melodietje. De meeste mobiele telefoons bieden slechts een keuze uit enkele voorgeprogammeerde deuntjes. Op een aantal modellen van Ericcson kun je zelf aan het componeren slaan. Door middel van enkele toetsencombinaties is zo Für Elise als persoonlijke herkenningsmelodie samengesteld. Of kijk op Internet voor nog veel meer liedjes: van Abba's Gimme, Gimme, Gimme tot de YMCA van de Village People.

De accessoires en telefoons zijn te koop bij de (betere) telefoonwinkels. Prijzen van de telefoons zijn sterk afhankelijk van het gekozen abonnement. De melodietjes voor de Ericcson zijn te vinden op www.smartmedia.nl/mobile_melodies.