Van der Valk wil benzinestations met lage prijzen

De wegrestaurantketens Van der Valk en Hajé willen goedkope benzine gaan verkopen via benzinepompen op hun parkeerterreinen. Ze spelen daarmee in op de liberalisering van de Nederlandse benzinemarkt.

Het kabinet ging vrijdag akkoord met plannen meer ruimte op de benzinemarkt te scheppen. De Tweede Kamer debatteert er morgen over. Het kabinet wil met de liberalisering de macht van de vier grote oliemaatschappijen (Shell, Esso, Texaco en BP/Mobil) beperken en de prijs aan de pomp omlaag brengen.

Om het nieuwkomers gemakkelijker te maken een pomp te beginnen zullen de komende jaren 150 nieuwe locaties langs de snelweg worden vrijgegeven. Branchevreemde organisaties als restaurants en meubelboulevards worden expliciet aangemoedigd benzine te gaan verkopen.

De beide restaurantketens willen onbemande benzinepompen op hun parkeerplaatsen plaatsen, waardoor ze op personeels- en servicekosten besparen en de benzineprijzen laag kunnen houden. Directielid B. van der Valk van de gelijknamige restaurants zegt zelfs de restaurantwinsten te willen inzetten om de benzineprijs te drukken. Eerder al meldde supermarktketen Dirk van den Broek zich als potentiële nieuwe prijsvechter.

Van der Valk, dat ruim zestig wegrestaurants beheert, experimenteert al op vijf locaties met een combinatie van wegrestaurant en benzinestation. De exploitant van die pompen is nu nog een vertegenwoordiger van een van de grote oliemaatschappijen. Van der Valk krijgt als vergoeding een vast bedrag per verkochte liter benzine. Later zullen de pompen geheel eigendom worden van het concern.

Ook Hajé-restaurants (vier vestigingen) wil het liefst zelf of anders via een kleine exploitant benzine aanbieden. Voor directeur H. de Jager is de grootste motivatie de `broodroof' door pomphouders, die drank en versnaperingen in hun `tankshops' verkopen. Daardoor hebben de wegrestaurants klanten verloren. ,,We hebben al contact met een kleine exploitant. Als de markt vrijkomt, gaan we gelijk automaten neerzetten. We gaan drie soorten brandstof aanbieden, geen lpg, daarop is de marge te klein. Als zij (de huidige pomphouders, red.) aan ons brood komen, dan wil ik ook benzine gaan verkopen'', aldus De Jager.

BENZINEMARKT21