KLM stapt mogelijk opnieuw in hotels

In opdracht van KLM gaat het consortium Airlines Hospitality Services (AHS) waarschijnlijk drie hotels in het centrum van Amsterdam exploiteren. De hotels zijn voornamelijk gereserveerd voor piloten en cabinepersoneel van KLM-partner Northwest Airlines en transitpassagiers.

Tot nu toe wordt het personeel ondergebracht in een vijftal reguliere hotels in het centrum van Amsterdam. AHS springt hiermee in op het grote tekort aan hotelkamers in Amsterdam.

,,Het – nog te ondertekenen – contract met AHS bespaart ons een aanzienlijk bedrag op de overnachtingskosten omdat we voor lange termijn een vaste prijsafspraak met AHS maken'', aldus een KLM-woordvoerder. Door de crew samen in één hotel te plaatsen wordt verder een efficiency-voordeel behaald.

Door een afpraak in de CAO voor het vliegtuigpersoneel zullen de hotels speciaal worden afgestemd op de specifieke eisen van het KLM-personeel.

Naast de centrale ligging en de aanwezigheid van sportfaciliteiten zijn de kamers goed geïsoleerd zodat de crew ook overdag kan slapen. Dat is belangrijk vanwege de te overbruggen tijdsverschillen.

AHS-initiator D. Visser van Visser Consultancy benadrukt dat er vooralsnog alleen onderhandeld wordt over de oplossing van het ,,nijpende kamerprobleem in Amsterdam''. Visser: ,,De KLM spreekt van een benodigde hotelkamercapaciteit van ongeveer 400 tot 500 kamers. Dat is nieuw voor mij.''

Volgens Visser is er tot nu toe alleen een principe-akkoord over een pand met 160 kamers aan de Amsterdamse Hobbemakade. Visser wil overigens niet zeggen wie er behalve hijzelf nog verder deelnemen in het consortium AHS.

Een aantal jaren geleden stootte KLM al haar hotels in eigen beheer af. Ook de Golden Tulip hotels – die volledig eigendom van KLM waren – werden in 1995 verkocht. Die pasten niet langer bij de kernactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij.

Alleen het Baan Thara hotel in het Thaise Bangkok is nog in bezit van KLM. Twee jaar geleden had KLM wel plannen om ook dit hotel te verkopen, maar dat is niet doorgegaan. Over de redenen daarvan wil KLM niets kwijt. Of en hoe Baan Thara in het contract met IHS kan worden geïntegreerd, is nog niet bekend.