Heineken profiteert van voltooien `bouwwerk Europa'

Heineken heeft zijn thuismarkt Europa op orde. De bierbrouwer boekte vorig jaar 29 procent winststijging tot 981 miljoen gulden (455 miljoen euro), op een licht hogere omzet van 13,8 miljard gulden. De sterke winststijging was voornamelijk te danken aan de bijdragen van Frankrijk, Italië en Griekenland, waar Heineken in 1996 en 1997 fors investeerde. Alleen in Spanje – ,,zo snel mogelijk'' – en Duitsland – ,,over tien tot twintig jaar – moet Heineken zijn positie versterken.

,,Het bouwwerk Europa is bijna af'', zei bestuursvoorzitter Karel Vuursteen vanochtend in een toelichting op de jaarcijfers. West- en Centraal-Europa (vooral Polen) is nu goed voor 71 procent van de omzet. Van de Aziëcrisis had Heineken vooral last in Indonesië. De afzet van de brouwerij daar, die volledige eigendom is, daalde met twintig procent. Voor de gehele regio Azië-Pacific, waar Heineken verder samenwerkt met een lokale partner, daalde het resultaat licht. De problemen in Indonesië, Singapore en Papoea-Nieuw-Guinea werden goedgemaakt door afzetstijgingen in Thailand, Vietnam en China.

Voor het lopende jaar verwacht Heineken dat de winst hoger zal zijn dan in 1998, zij het dat de winststijging minder sterk zal zijn. Heineken denkt dat de groei van de wereldmarkt voor bier (anderhalf procent in 1998) tijdelijk zal vertragen, maar dat het aandeel van premium-merken, zoals Heineken, verder zal stijgen. Vandaar het optimisme over de winstontwikkeling op langere termijn. De brouwer onthield zich van een concreet percentage wegens de onzekerheden over de economie in bepaalde delen van de wereld, valutakoersen en mogelijke accijnswijzigingen.

Het bedrijfsresultaat steeg met 21 procent tot 1,45 miljard gulden. De winst per aandeel steeg van 2,43 tot 3,13 gulden (1,42 euro). Heineken wil 70 cent dividend uitkeren.

Heineken, de op één na grootste brouwer ter wereld, heeft in de meeste Europese landen een leidende positie met lokale merken en verkoopt er daarnaast het Heineken en Amstel-merk. ,,De biermarkt in Europa groeit nauwelijks'', zei Vuursteen. ,,Maar wij kunnen wel groeien. Door kostenbesparingen, door marketing, door rationalisatie en innovaties.'' Zowel in Italië als in Frankrijk, waar Heineken in 1996 brouwerijen overnam en in 1997 reorganiseerde, is de winstgevendheid de afgelopen twee jaar fors toegenomen. De brouwer profiteerde verder van de hogere dollarkoers, waardoor de winst op de export naar de VS (plus 7,5 procent) toenam. De `mix' verbeterde: de brouwer verkocht relatief meer van het winstgevende Heinekenmerk. De brutowinstmarge (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) steeg van 8,9 tot 10,5 procent.