STRATEGY & BUSINESS

Er kijken steeds minder mensen naar de programma's van de Amerikaanse omroepen. Sinds 1983, toen er 106 miljoen mensen keken naar de laatste aflevering van MASH, is het kijkpubliek voor de topprogramma's van de Amerikaanse omroepen dertig miljoen mensen kleiner geworden. En dat terwijl het aantal huishoudens met TV in dezelfde periode groeide van 83,3 tot 99 miljoen. Volgens het blad Strategy & Business wordt er desondanks op de entertainmentmarkt meer geld verdiend dan ooit tevoren, maar het gemak waarmee dat zo'n vijfentwintig jaar geleden gebeurde is voorbij. Dat komt omdat er op de entertainmentmarkt meer aanbod is dan ooit tevoren.

Dit jaar bijvoorbeeld worden er 10.000 meer boeken gepubliceerd dan vijf jaar geleden. Er werden in 1997 900 nieuwe tijdschriften op de markt gebracht. Was kabeltelevisie oorspronkelijk een manier om de programma's van de grote netwerken door te leiden naar landelijke gebieden, nu is het een vergaarbak van programma's die de kijkcijfers van de grote netwerken bijna evenaart. En dan hebben we het nog niet gehad over de markt van 5,5 miljard dollar voor videospelletjes.

Maar of je nu een populaire film ziet in de bioscoop, op video, op HDTV, op cd-rom, of in een videospelletje op Internet, de techniek is in alle gevallen digitaal. De toekomst in de entertainmentindustrie is aan grote ondernemingen die inzien dat het raadzaam is technologische activiteiten te combineren met activiteiten die zich toeleggen op de inhoud. Er is maar één probleem: er zijn in de Verenigde Staten op elk bepaald moment nooit meer dan zo'n vijftig goede auteurs, leert de ervaring. Maar voor de 62 comedyshows, dat is twee keer zo veel als tien jaar geleden, zijn er nu zeshonderd schrijvers in touw. Geen wonder, concludeert het blad, dat hun producten zo sterk zijn als filterkoffie die tien keer te vaak is opgeschonken.

Strategy & Business is verkrijgbaar in de kiosk.

www.strategy-business.com