`RDM wil assemblage van heli'sin Setubal'

De Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) heeft plannen om de voormalige Sodia fabrieken van Renault in de Portugese havenplaats Setúbal om te bouwen voor de assemblage van helikopters. Een voorstel van het project, waarmee een totale investering van 100 miljard escudos (ruim een miljard gulden) gemoeid zou zijn, zou eind vorig jaar zijn neergelegd bij het Portugese ministerie van economische zaken. Dat meldt vandaag het Portugese dagblad Diário de Notícias. De RDM-holding in Curacao was niet bereikbaar voor commentaar.

De sluiting van de Renault-fabriek vormt een belangrijk probleem voor de Portugese regering, die naarstig naar een wijze zoekt waarop de relatief nieuwe fabrieken alsnog een bestemming kunnen krijgen. Volgens de berichten zou de RDM het complex willen kopen, al dan niet met behulp van lokale investeringsfondsen. De installaties zouden vervolgens geschikt gemaakt moeten worden voor de productie van McDonnel Douglas helikopters. Het zou gaan om helikopters van het type MD 500, MD 600 en MD 900.

De voorstellen voor het ombouwen van de voormalige Renault-fabriek zouden zijn gedaan in samenhang met de oplevering van drie nieuwe onderzeeërs voor de Portugese marine. In ruil voor de investering in de voormalige Renault-fabriek in Setúbal zou de RDM vragen om geplaatst te worden op de short list van kandidaten voor de oplevering van deze vaartuigen. RDM is thans samen met het Franse DCN, het Duitse GSC, het Italiaanse Ficantieri en het Zweedse Kockum in de slag voor deze order. Representanten van RDM hebben evenwel verklaard dat de investering in Setúbal ook gedaan zal worden als de duikbootorder aan een concurrerende maatschappij toekomt.

De duikbootorder, waarmee een bedrag van rond de 150 miljard escudos is gemoeid, is de inzet van een uitgebreide internationale lobby in Portugal. Zo vormen de onderzeeërs volgens de Portugese pers eveneens de inzet in de discussie over de toekomstige financiering van de Europese Unie. Portugal zou daarbij de order mogelijk aan de Duitse fabrikant gunnen, in ruil voor Duitse steun zodat Portugal in de toekomst van de Europese structuurfondsen kan blijven profiteren.