KLM denkt over Airbus voor vlootmodernisering

De KLM overweegt met het oog op de toekomstige vlootvernieuwing niet alleen vliegtuigen te bestellen bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing, maar ook bij het Europese consortium voor de luchtvaartindustrie Airbus. Dit vertelde KLM-bestuurder Peter Hartman tijdens een bedrijfsbezoek aan Boeing, waar hij aanwezig was om de eerste door de KLM bestelde Boeing 737-800 (158 passagiers) af te nemen. In de tweede helft van dit jaar wordt een besluit genomen of de KLM voor de lange afstand een aantal verouderde Boeings 747-200 en 747-300 zal vervangen door de uiterst moderne Airbus A330 en A340 of door de Boeing 777. De Boeing 777 is de grootste tweemotorige jet ter wereld. Deze `mini-jumbo' is vooral bij een aantal Aziatische luchtvaartmaatschappijen zeer gewild.

In Seattle verklaarde Hartman dat ,,alle opties open zijn''. Wel zal de KLM zich bij de keus van de nieuwe toestellen niet uitsluitend laten leiden door economische motieven, maar ook milieuoverwegingen in haar beslissing laten meewegen

Boeings productiedirecteur Alan Mulally liet zich door de mededeling van Hartman dat de KLM voor de toekomst op meerdere opties studeert niet uit het veld slaan. Hij refereerde aan de nauwe banden die Boeing al jarenlang heeft met KLM, dat met het Scandinavische SAS de enige belangrijke luchtvaartmaatschappij in Europa is die uitsluitend met Boeings vliegt. ,,Uiteindelijk beslist de KLM voor welke toestellen het kiest, maar wij zijn bereid ver te gaan om de KLM als klant te houden'', verklaarde Mulally. ,,Wij hebben daarbij het voordeel van een zeer langdurige relatie met de KLM, waardoor we precies aanvoelen wat het bedrijf wil.''

Dat is ook gebleken bij de bestelling van de vijf 737-800 toestellen die KLM bij Boeing heeft geplaatst. De 737 is weliswaar een verouderd toestel dat al 30 jaar vliegt, maar de nieuwe generatie van deze toestellen is compleet nieuw ontworpen en heeft ondermeer een andere vleugel. Bovendien heeft de KLM een andere cockpit-configuratie voor dit toestel van Boeing geëist. Een `wens' die de geplaagde Amerikaanse fabrikant - die vorig jaar in de eigen achtertuin op de Amerikaanse markt een aantal belangrijke klanten zag overstappen op Airbus - graag bereid bleek uit te voeren.

Als in 2001 alle bij Boeing in bestelling zijnde 737-vliegtuigen zijn afgeleverd beschikt de KLM voor de Europese routes over een vloot van 48 Boeing 737-toestellen met een capaciteit die varieert van 109 tot 170 passagiers. Voor de oudere 747-300 toestellen, 767 types en MD11 (McDonnell Douglas) wordt vervanging gezocht. Ook hier kan Airbus in de toekomst om de hoek komen kijken, want de elf 767-toestellen die de KLM nu heeft worden geleast en kunnen moeiteloos worden ingeruild.

Vorige week werd al bekend dat de KLM voor een bedrag van 1,4 miljard gulden vier nieuwe Boeing 747-400 toestellen heeft besteld voor de intercontinentale vloot. De order voor deze zogeheten combi-toestellen (passagiers en vracht) strekt zich uit tot 2005. Verder wordt voor de middellange afstand nog een Boeing 767 toegevoegd aan de KLM-vloot. Dit toestel wordt geleast. Met de nieuwe KLM-orders is een bedrag gemoeid van 1,2 miljard dollar (2,3 miljard gulden).