VVD voert geen campagne, maar lobbyt

De bus rijdt al. Een raadslid uit Aalsmeer plakt snel nog even drie VVD-posters op de ramen. Hij krijgt ze niet helemaal recht, maar hij is tevreden. ,,Ze zien in ieder geval dat we geen D66 zijn.''

Op deze grauwe vrijdagmiddag rijden 25 VVD'ers in het kader van de Provinciale Statenverkiezingen langs de infrastructurele projecten rond Hoofddorp en Aalsmeer. Het is aangekondigd als een werkbezoek van VVD-leider Hans Dijkstal, maar die is er niet. ,,Ik heb begrepen dat hij om vier uur nog komt. Ach, je weet hoe dat gaat met Kamerleden, en al helemaal met fractievoorzitters'', zegt VVD-gedeputeerde H. de Boer enigszins droevig.

De knelpunten rond Schiphol zijn legio, zo blijkt tijdens de rit. En dat had De Boer graag aan Dijkstal willen laten zien. De N201 van Hoofddorp naar Aalsmeer, de verlengde Westrandweg tussen de A4 en de A9, de A9 die dwars door Badhoevedorp loopt, de N22. Er is nog een hoop te verbeteren aan de ,,landzijdige bereikbaarheid van Schiphol'', zoals De Boer het zegt.

Gelukkig zijn er twee andere VVD-Kamerleden komen opdagen: Pieter Hofstra en Hella Voûte. Maar die hebben niet aldoor aandacht. Tijdens de rit gaat Hofstra even achterin de bus zitten bellen. Als De Boer tijdens een tussenstop in een kaal zaaltje van een in aanbouw zijnd informatiecentrum een verhaal houdt, gaat de telefoon van Voûte en loopt ze weg.

Ze mist daardoor het besluit van De Boers verhaal. ,,De Haarlemmermeer is na Berlijn de grootste bouwput van Nederland'', zegt De Boer. ,,Van Europa'', mompelt naast hem Statenlid H. Pluckel zachtjes.

Het is een middag dat er meer wordt gelobbyd dan dat er campagne wordt gevoerd. Een medewerker van de Bloemenveiling Aalsmeer houdt tijdens de busrit een vlammend betoog over het OLS, een futuristische Ondergronds Logistiek Systeem dat de bloemenveiling graag wil aanleggen. En voorlichter R. Wever van Schiphol vertelt over de aanleg van de vijfde start- en landingsbaan en over de noodzaak van een zesde baan als er geen luchthaven in zee komt. Fijntjes wijst hij erop dat het aangekochte stukje grond van de milieubeweging, het Bulderbos, niet in het tracé van de vijfde baan ligt.

Dat er nog best mensen vlakbij Schiphol willen wonen, bewijst volgens Wever de vraagprijs van een halfvrijstaand huisje langs de IJweg, vlakbij de nieuwe landingsbaan. ,,Daarvoor wordt meer dan 350.000 gulden gevraagd. Dat zijn Aerdenhoutse prijzen, mevrouw Voûte'', lacht Wever. De verbazing gonst door de bus. ,,Dat krijgen ze er nooit voor'', roept een blonde vrouw.

De rit gaat verder langs een nieuwbouwwijk in Hoofddorp.

,,Sociale nieuwbouw'', roept Statenlid Pluckel door de microfoon. Hij doelt op grote vrijstaande huizen van meer dan een miljoen gulden. De blonde vrouw is nu minder verbaasd. ,,Blij dat ik hier niet woon. Allemaal van die nieuw-geld-bungalows.''

De middag eindigt in Claus! Partyhouse. Daar volgt nog een `discussie-halfuurtje', hoewel van discussie weinig sprake is. Gedeputeerde De Boer onderstreept nog maar eens het belang van de N201. Dijkstal is immers net binnengekomen en zit ergens achteraf aan een tafeltje zijn speech voor te bereiden voor een bijeenkomst 's avonds in de buurt. De aanleg van een verbeterde N201 strijdt met 32 andere projecten om 360 miljoen gulden. De Boer: ,,Ik wil niet hebberig overkomen, maar de N201 moet als nummer 1 worden geselecteerd. Dan is er wel meteen 235 miljoen uit de pot, maar die weg moet er gewoon komen.'' Kamerlid Hofstra doet geen toezegging. ,,Er is domweg te weinig geld voor infrastructuur. Minder dan ons lief is.''

Dit is de vierde aflevering van een korte serie van partijbijeenkomsten voor de Statenverkiezingen van woensdag 3 maart. Eerdere afleveringen stonden op 20, 23 en 25 februari in de krant