The Club wordt maar geen show

Het is 1930, aldus het programmablaadje van de muziektheatervoorstelling The Club, en het repertoire van vanavond is afkomstig uit de clubs die destijds in Berlijn, Parijs en New York de toon aangaven. Hans Visser & Friends, het ensemble van de mede-oprichter van de groep Flairck, is voor deze gelegenheid dan ook aangevuld met drie gastzangeressen: Marian Rolle voor de Amerikaanse songs, Marta Contreras voor de Franse chansons en Barbara Stromberger voor de Duitse nummers. De theaterrook cirkelt gevangen in de lichtbundels, de show kan beginnen.

Maar is het wel een show? In muzikaal opzicht wordt de sfeer in The Club bepaald door de verfijning van gitarist Hans Visser en zijn muzikanten die op piano, bas, sax en viool een wonderbaarlijk veelzijdige combinatie vormen. In het begin roept hun vinnige ritmiek herinneringen op aan de Hot Club de France, maar daarna worden ook de klank van een Ellington-orkest benaderd (met sax en viool als blazerssectie) en die van een ouderwets strijkje (met viool en sax voor de melodie). Na de pauze spelen ze zelfs nog een verrassende Lili Marlene, gearrangeerd als een etude, om daarna in Soldatenweib uit te halen als in een orkestratie van Willem Breuker.

Al die aangename muzikaliteit wil echter slecht scharnieren met het optreden van de drie zangeressen die steeds weer in vol variété-ornaat opdraven voor hun soli. Niet alleen brengen ze uitgesproken middelmatige imitaties van de vedetten uit die tijd ten gehore, maar ook slaat hun uitbundige revue-glitter telkens dood op de intimiteit van de instrumentale nummers. Ze komen nergens vandaan en gaan ook nergens naar toe, ondanks een poging om enige cohesie te scheppen door een paar verklarende aankondigsteksten.

Wat verder het verhaal is dat The Club wil vertellen, is me trouwens evenmin duidelijk. Op een gegeven moment gaan we, blijkens het repertoire, de oorlog in, maar er worden ook chansons aangeheven, zoals Piafs affreus geïmiteerde Non, je ne regrette rien, die van heel ver na die tijd dateren. Zo slaan de documentaire pretenties dus nergens meer op. Visser is een voortreffelijk muzikant en voor zijn Friends geldt hetzelfde, maar het maken van een theatervoorstelling is een ander vak.

Voorsteling: The Club, door Hans Visser & Friends. Gezien: 25/2 in De Meerse, Hoofddorp. Tournee t/m 4/4. Inl. (030) 2313416.