MUSEA

Ferdinand Hodler

De Zwitserse schilder Ferdinand Hodler (1853-1918) was, en is nog steeds, een controversieel kunstenaar, zoals te zien is op een overzichtstentoonstelling van schilderijen en tekeningen in het Haags Gemeentemuseum. Er loopt een breuk door het oeuvre van Hodler langs de grens tussen fantasie en waarneming. Wanneer Hodler het symboliseren achterwege liet en schilderde vanuit de directe observatie ontstonden prachtige expressieve werken. Een voorbeeld is de aangrijpende cyclus van tekeningen en schilderijen waarmee hij het ziekbed en het sterven van zijn minnares Valentine Godé-Darel vastlegde. Ook in de landschappen is Hodler een groot expressionist. Samen met de portretten van Valentine behoren Hodlers landschappen tot het beste wat de expressionistische schilderkunst heeft voortgebracht. Ferdinand Hodler: overzichtstentoonstelling t/m 2 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u.

Erwin Blumenfeld

Op de grote overzichtstentoonstelling in het Joods Historisch Museum van de fotograaf Erwin Blumenfeld (1897-1969) wordt getoond waarom hij in de smaak viel bij de art-directors die hem in de jaren vijftig cover na cover lieten nemen. Smetteloze, verleidelijke foto's zijn het, vol pasteltinten, achter voiles verscholen ogen en zacht vallende plooien. De mantelpakjes, avondjurken en sieraden waren eigenlijk maar bijzaak op die foto's. Waar het hem echt om ging was de schoonheid die ze moesten bevestigen; de modefoto's zowel als de naaktfoto's die hij eveneens veelvuldig maakte. Blumenfeld heeft nooit de status bereikt van generatie- en vakgenoten als Cecil Beaton, Horst P. Horst of George Hoyningen-Huene. Hij was niet een fotograaf van grote en spectaculaire gebaren. Zijn voornamelijk in de studio (en de donkere kamer) vervaardigde foto's hebben iets zakelijks en doelgerichts; hun illustratieve bedoelingen zijn er in een oogopslag aan af te lezen. Inl 020-6269945. Obsessie voor schoonheid, Avant-garde fotografie van Erwin Blumenfeld t/m 25 april in het Joods istorisch Museum, Amsterdam.

Jan Sluijters

Het werk van onze grote modernist, Jan Sluijters (1881-1957), aan wie nu in het Singermuseum een overzicht is gewijd, wordt over het algemeen geassocieerd met kleur en met expressie. Zijn stevige, niet in de laatste plaats door de fauvisten beïnvloede, vegen in uitgesproken kleuren raakten de toeschouwers uit zijn tijd direct. In het museum is zeer uiteenlopend werk te zien, ook werk dat Sluijters' imago van omstreden vernieuwer wat relativeert, zoals sommige naakten, portretten en interieurs uit zijn latere jaren. Want de streng modernistische schilderijen maken per definitie niet meer indruk maken dan de vrolijke, ongecompliceerde interieurs en huiselijke portretten van zijn kinderen en kleinkinderen. In die beelden van zijn familie en privé-sfeer bleef hij het meeste zichzelf. Een schildersbeest, maar met familiezin. Jan Sluijters, 100 schilderijen t/m 25 april in het Singermuseum, Oude Drift 1, Laren. Di-za 11-17u, zo en feestdagen 12-17u.

Theo Baart

De documentaire fotografie kent een lange traditie in de Nederlandse fotografie, maar heeft de afgelopen jaren behoorlijk aan belang ingeboet. Fotografie is vooral kunst geworden waarin het uitmeten van persoonlijke preoccupaties het wint van de reflectie op maatschappelijke ontwikkelingen. Een van de weinigen die binnen het genre wel aansprekende resultaten weet te boeken, is fotograaf Theo Baart (1957). Zijn foto's van Hoofddorp zijn nu te zien in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam.

`Wat in Hoofddorp gebeurt, staat symbool voor de verstedelijking van heel Nederland. Hooguit de schaal en de omvang verschillen', zegt Baart. Theo Baart: Bouwlust. Verstedelijking van het Hollandse landschap t/m 18 april in het Nederlands Architectuurinstituut, Museumpark 25, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zon- en feestdagen 11-17u.

Adriaen de Vries

De Nederlandse beeldhouwer Adriaen de Vries behoorde omstreeks 1600 tot de Europese top. Het Rijksmuseum heeft een indrukwekkende expositie over De Vries ingericht met zo'n vijftig bronzen beelden, aangevuld met prenten en tekeningen, die met zijn werk samenhangen.

Vrijwel al zijn beelden stellen naakte personages voor, uit de mythologie en uit het Oude en Nieuwe Testament. Het zijn doorgaans bekende thema's die De Vries van klassieke beeldhouwers en van Italiaanse kunstenaars zoals Michelangelo of zijn leermeester Giambologna heeft gezien en met wie hij wilde wedijveren. Adriaen de Vries, 1556-1626. Keizerlijk beeldhouwer in het Rijksmuseum tot 14 maart. Dag 10-17u.

En verder

De keuze van Büch, Crouwel en Van Os, honderdvijftig schatten uit een honderdvijftigjarig museum t/m 7 maart in Museum van het Boek/Museum Meermanno-Westreenianum, Prinsessegracht 30, Den Haag. Di-vr 11-17, za en zo 12-17u; Juwelen voor een fotomuseum, t/m 7 maart in Teylers Museum, Spaarne 16, Haarlem. Di-za 10-17, zo 12-17u; Amsterdam Binnenstebuiten t/m 7 maart in het Amsterdams Historisch Museum, Kalverstraat 92. Ma t/m vr 10-17u, za/zo 11-17u; Herinnering & herkenning selectie uit de ruim honderd jaar oude imposante archiefcollectie t/m 29 april in het Gemeentearchief Rotterdam, Hofdijk 651, Rotterdam; Bloemstillevens uit Nederland en België, 1870-1940 t/m 28 febr in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u. Ook in het Fries Museum in Leeuwarden t/m 28 febr de tentoonstelling Bloemstillevens 1850-1940; Bloemen op papier uit Nederland en België; Haagse schilders uit de Gouden Eeuw t/m 3 maart in het Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7. Di-vr 11-17u, za en zo 12-17u; Bugatti, auto's, beelden en meubels van de familie Bugatti t/m 7 maart in de Beurs van Berlage, Amsterdam. Dag 11-17u; Paint it red, vijftig jaar Chinese propagandaposters t/m 28 febr in het Groninger Museum, Museumeiland 1. Di-zo 10-17u; Schittering van Spanje 1598-1648 t/m 3 mrt in De Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam. Dag 10-18u, do tot 22u; Steun! Stem! Staak! politieke aanplakbiljetten tot 1 maart in het Vakbondsmuseum, Henri Polaklaan 9, Amsterdam. Di t/m vr 11-17u, zo 13-17u.