Concertgebouw lijdt volgend seizoen verlies

Het Amsterdamse Concertgebouw, met bijna 800.000 bezoekers hoogstwaarschijnlijk de drukst bezochte concertzaal ter wereld, nadert de grens van zijn capaciteit en kan kostenstijgingen steeds minder goed opvangen door vergroting van kassa-inkomsten.

Het komende seizoen zal mede door sterk gestegen honoraria van topmusici, waarschijnlijk verlies opleveren, al is nog niet duidelijk hoe groot dat zal zijn. Het tekort zal worden gedekt uit reserves. Ook voor de uitvoering van het tienjarenplan voor renovatie van het Concertgebouw is de komende tijd waarschijnlijk minder geld beschikbaar. Negentig procent van de benodigde 60 miljoen gulden komt uit de eigen middelen. Technische en elektrische installaties moeten worden vervangen, een van de twee podiumliften ging onlangs kapot.

De capaciteit van het Concertgebouw, waar 's zondags alleen al in de Grote Zaal drie concerten plaatsvinden, is nauwelijks nog uit te breiden. Op 28 april wordt een proef genomen met een `spitsuurconcert' van het Orkest van de Achttiende Eeuw, dat om 17.00 uur begint aan een optreden met muziek van Beethoven zonder pauze.

Directeur Martijn Sanders sloot gisteren bij de presentatie van het nieuwe seizoenprogramma niet uit dat hij in de toekomst voor de eigen programmering zal aankloppen bij subsidiënten. Hij rekent dan op steun ,,die elke behoorlijke concertzaal krijgt.'' Tot nu toe krijgt het Concertgebouw geen subsidie voor de eigen programmering, zo'n 45 procent van het totaal aantal concerten van 745, dat per jaar in het Concertgebouw wordt gegeven. Voor de eigen programmering heeft het Concertgebouw een budget van 10 miljoen gulden, dat voor 6,5 miljoen uit entreegelden en voor 3,5 miljoen uit sponsorbijdragen bestaat.

Het eigen aanbod van het Concertgebouw wordt het komende seizoen uitgebreid met zes series en komt dan op 38 series met 275 concerten in de Grote en de Kleine Zaal. De programmering is breder, gevarieerder, eigentijdser en avontuurlijker dan ooit. Zo zijn er in de Kleine Zaal nu series met kinderconcerten, jazzmuziek, zigeunermuziek en muziek uit Spanje en Portugal.

In de Grote Zaal wordt de bekende programmering met series als Grote Solisten en Wereldberoemde symfonieorkesten uitgebreid met een Festival Nieuwe spirituele muziek. Jaap van Zweden zal het London Philharmonic Orchestra dirigeren, De Wiener Philharmoniker verzorgen een Brahms-festival van drie concerten, het New York Philharmonic Orchestra treedt op onder leiding van de scheidende dirigent Kurt Masur en Freek de Jonge treedt op in de daartoe uitgebreide rol van Njegus in een concertante uitvoering van Léhars operette Die lustige Witwe.