Olijke beeldjes

,,Ik loop op de zon af'', zingt de zanger. ,,Het zal niet lang duren voor mijn hoofd ontploft.'' De nieuwe videoclip van de Nederlandse groep Caesar, Before My Head Explodes, is een vrolijke explosie van beelden, van voorwerpen die door de ruimte vliegen, van robots, chirurgen die over een bed gebogen staan, vliegtuigjes, getekende gitaren, hoogspanningsmasten, poppetjes en hier en daar een muzikant.

De leden van Caesar dwarrelen door de clip, als springende silhouetten, maar ze zijn nooit prominent in beeld. ,,Het is risicovoller om de artiesten niet frontaal in beeld te brengen, zoals de meeste clips doen'', zegt Johanz Westerman, die de clip samen met John Gundlach maakte. ,,Maar we vonden het beter bij de inhoud van het nummer passen om een filmpje te maken dat een beetje vervreemdend is. Het voordeel is dat hij er sneller uit springt tussen andere clips.''

Nederlandse clips worden vaak snel in elkaar gegooid, meent Westerman. Er is meestal niet zo'n groot budget voor beschikbaar als voor de clips van bekende buitenlandse artiesten. Zelf werkte Westerman een maand lang intensief aan de Caesar-clip, van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht. ,,Dat kun je eigenlijk alleen doen met een fiks budget, of uit passie. Wij vonden de muziek heel leuk, dus wilden we er iets bijzonders van maken.'' Het is de eerste professionele clip van Westerman, die pas het bedrijfje Sonic Video is begonnen; als Thee J Johanz maakt hij daarnaast techno-muziek.

Het filmpje werd in elkaar gezet op een computer, met zowel zelfopgenomen en gefotografeerd beeldmateriaal, als plaatjes die Westerman her en der tegenkwam of kreeg van de band. Westerman en Gundlach gingen volgens met een andere techniek te werk dan bij de meeste clips gebeurt. ,,Wat wij deden was compositing in plaats van editing. Dat wil zeggen dat je de boel door elkaar gooit, in plaats van achter elkaar gemonteerd. De beeltjes schuiven allemaal doorelkaar heen.'' Westerman denkt dat dit procédé vaker bij videoclips toegepast zal worden, in plaats van het, van films afgeleide, van scène naar scène gaan. ,,De technologie biedt steeds meer mogelijkheden.''

Alhoewel de clip vol beweging zit, vormen statische plaatjes de basis – die schuiven, vallen en springen door het beeld. Het was een bewuste keus, zegt Westerman. ,,Het is twee-dimensionele animatie, in plaats van 3-D. Dat geeft een olijk effect. Het nadeel van 3-D animaties is dat ze er meteen erg uitknallen, en een glad effect geven, het gaat er al gauw plastic uitzien. 2-D heeft iets gezelligs, dat past bij de muziek van Caesar. Daarin gaat het niet om technische perfectie.''