Zaakwaarnemers in een ander jasje

Met drie collega's zijn ex-hockeyers Marc en Robbert Delissen een sportjuridisch adviesbureau begonnen, de Sports Impact Group. ,,Wij spreken de taal van de sporters.''

Steeds vaker en steeds openlijker treden ze op de voorgrond, de zaakwaarnemers, de belangenbehartigers, de topsportbegeleiders of hoe ze ook mogen heten. Geen voetballer, volleyballer of zwemmer gaat nog op pad zonder een zakelijk adviseur, zo lijkt het. ,,Een topsporter moet zijn handen vrij hebben om te doen waar hij goed is, en dat is sportieve prestaties leveren'', zegt Marc Delissen.

De 34-jarige oud-hockeyer weet waarover hij praat. Bijna vijftien jaar combineerde hij sport met studie en werk. ,,Passen en meten'', zegt Delissen, als advocaat werkzaam in Den Haag. Vaker dan hem lief was, moest hij ,,bijzaken van hoofdzaken scheiden, waardoor de sport meer dan eens in het gedrang kwam''. Die aanpak is volgens Delissen achterhaald. ,,Daarvoor zijn de financiële belangen nu te groot.''

Het was één van de redenen waarom de oud-international vorig jaar met vier collega's een sportjuridisch adviesbureau oprichtte, de Sports Impact Group (SIG). Eén van Delissens partners is zijn broer Robbert (35), tevens advocaat en oud-international. Alle vennoten bekommeren zich om de fiscaal-juridische bijstand. Daarnaast houden de broers zich momenteel vooral bezig met het werven van nieuwe klanten.

Marc Delissen zette twee jaar geleden de eerste stappen op het gebied van de sportmarketing. Namens oud-collega Floris-Jan Bovelander won hij een kort geding tegen een kledingconcern. Daarnaast voorzag hij strafcornerspecialist Bram Lomans van adviezen in besprekingen met stick- en kledingsponsors. Van het een kwam het ander. ,,Ik merkte dat er grote behoefte bestond aan professionele en persoonlijke begeleiding. Aan een product dat sporters op zowel korte als lange termijn houvast biedt.''

Het klantenbestand van SIG telt inmiddels 35 sporters en coaches, die zowel privé als zakelijk begeleid worden. Onder hen een aantal hockeyers (Stephan Veen en Bram Lomans) en volleyballers (Bas van de Goor en Richard Schuil). Begin deze maand trad het bedrijf op als adviseur van Maurits Hendriks bij diens onderhandelingen met de hockeybond over de vacature van bondscoach. Andere klanten zijn ex-volleybalinternationals Peter Blangé en Ron Zwerver, die via SIG contacten onderhouden met het bedrijfsleven met het oog op hun maatschappelijke carrière.

Aan het voetbal (Robbert: ,,Een wereld met hele specifieke wetten.'') wensten de broers hun vingers niet te branden. Die koudwatervrees hebben ze inmiddels overwonnen, vooral dankzij twee gesprekken met Ajax-veteraan Danny Blind. ,,De eerste hengeltjes liggen uit.'' Om naam te maken richt hun bedrijf zich in eerste instantie op gevestigde namen. Maar: ,,Ook voor de linksback van Veendam staat de deur wijd open.''

Vertrouwen is het sleutelwoord in de bedrijfsfilosofie van de broers Delissen. Hoe vaak gebeurt het niet dat een sporter beduveld wordt door zijn zaakwaarnemer, zegt Robbert Delissen. ,,Makelaars die de boer opgaan en een leuk contractje weten los te peuteren, terwijl de sporter niet weet hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen. Die verhalen zijn aan de orde van de dag en maken sporters huiverig.''

Misstanden zijn eerder regel dan uitzondering, constateren beiden op basis van hun eerste ervaringen. Robbert Delissen geeft twee voorbeelden. ,,Een 15-jarige jeugdinternational die voor 200 gulden haar portretrechten uit handen geeft voor een bepaalde periode. Of volstrekt eenzijdige beëindigingsmogelijksheden in een spelerscontract. Dat kan dus niet!''

Hun bedrijf staat een andere aanpak voor, beweren de Delissens. Als advocaat staan zij onder tuchtrechterlijk toezicht, hanteren zij gangbare uurtarieven en staat persoonlijk contact hoog in hun vaandel. ,,Bovendien spreken wij de taal van de sporters, omdat we zelf uit die wereld afkomstig zijn'', zegt de oudste Delissen. Kortom? ,,Zaakwaarnemers, maar dan in een ander jasje.''

Eén hockeyinternational ontbreekt in hun klantenbestand. Teun de Nooijer, alom beschouwd als Nederlands beste hockeyer, ging vorig najaar in zee met Sport-Promotion, het managementbureau van de gebroeders Rob en Karel Jansen. ,,Omdat er steeds vaker mensen belden die een mooi verhaal afstaken, waarvan ik dacht: ja leuk, maar wat moet en kan ik ermee?'', zegt De Nooijer, speler van Bloemendaal.

Net als de SIG reikt het blikveld van Sport-Promotion verder dan één tak van sport. Hoewel voetballers nog altijd de pijler van het bedrijf vormen, behartigen de Jansens inmiddels ook de belangen van het 14-jarige tennistalent Michelle Gerards en wereldkampioene wielrennen Leontien van Moorsel. De Nooijer is de laatste `aanwinst'. ,,Een hele fijne knul met een frisse uitstraling'', zegt Karel Jansen.

Potentiële sponsors staan weliswaar nog niet in de rij voor hem, maar dat is volgens Jansen een kwestie van tijd. ,,Het hockey was altijd een amateursport bij uitstek, maar kruipt nu langzaam maar zeker uit zijn schulp'', weet oud-journalist Jansen ,,De tijd is voorbij dat een hockeyer voor nop een clinic gaf.''

Soortgelijke geluiden zijn te horen bij de Delissens die naar eigen zeggen meer waarde hechten aan betrouwbaarheid dan aan omzet. ,,Dat is geen idealisme, maar de enige manier om je hoofd boven water te houden'', zegt Robbert Delissen. ,,Een keer een scheve schaats rijden en je bent minimaal een jaar bezig met puinruimen.''