Transamerica aantrekkelijk door babyboomers

Veel Amerikanen moeten zelf voor hun pensioen zorgen. Het maakt verzeke- raars als Transamerica tot een aantrekkelijke koop.

Waarom is een Amerikaanse levensverzekeringsmaatschappij aantrekkelijk voor Aegon? Veel Amerikanen maken zich zorgen over hun oudedagsvoorzieningen. Hardnekkige geruchten dat er over twintig jaar geen Social Security, de Amerikaanse AOW, zal zijn is een schrikbeeld. Veel mensen hebben van hun werkgevers geen pensioenplan gekregen en zelfs als ze dat al hadden verviel dat vaak als ze van baan veranderden.

Vooral de babyboomers geboren tussen 1946 en 1964 hebben het idee dat ze zelf voor hun oude dag moeten zorgen. Daarom zijn pensioenplannen in allerlei vormen in trek. Het kan zijn in de vorm van een individueel plan (Individual Retirement Acount of IRA) of een levensverzekeringspolis of combinaties.

In een IRA kun je op een fiscaal voordelige manier slechts 2000 dollar per jaar inleggen. Zeer in trek blijken dan ook variabele annuïteiten, namelijk beleggingen in de vorm van levensverzekeringspolissen die pas belastbaar zijn als het geld wordt opgenomen. De belegger kan blijven inleggen in een beleggingsfonds en zijn nabestaanden kunnen zelfs na zijn dood profiteren. Er is ook geen verplichting om op een bepaalde leeftijd geld te onttrekken, zoals bij een IRA wel het geval is.

Het aantal babyboomers staat binnen afzienbare tijd op ongeveer 75 miljoen. Jongeren die de afgelopen jaren de aandelenkoersen hebben zien stijgen hebben de variabele annuïteiten ook ontdekt. Beleggingsfondsen in aandelen die tien tot twintig procent per jaar in waarde toenemen zijn nu eenmaal aantrekkelijk. Aan het eind van 1997 hadden beleggers 637 miljard dollar in annuïteiten. Van 1996 naar 1997 steden de verkopen van annuïteiten met 18 procent, van 1997 naar 1998 was die stijging zelfs 27 procent.

Een dergelijke groei lag aan de basis van de overname van SunAmerica door American Insurance Group (AIG) voor 16 miljard dollar en is ook een drijfveer voor de overnames van Aegon. Het aanhouden van annuïteiten kost per jaar gemiddeld ongeveer 2 procent.

De vooruitzichten in de VS zelf zijn zeer goed, maar de maatschappijen hebben hun oog ook al laten vallen op andere landen waar dergelijke producten zullen aanslaan. AIG was zeer gericht op Azie en ziet daar een duidelijke markt, Aegon zal ongetwijfeld ook die kant op willen of waar Transamerica ook maar aanwezigheid heeft.