Monopolie KLM op Aruba onder druk

De monopoliepositie van KLM op de luchtvaartroute tussen Nederland en Aruba stat onder druk. Op ambtelijk niveau is er tussen Nederland en Aruba een akkoord bereikt over een nieuw luchtvaartverdrag. Het voorlopige akkoord houdt in dat veel meer luchtvaartmaatschappijen vluchten tussen Amsterdam en Oranjestad kunnen gaan verzorgen. Er wordt vanuit gegaan dat dit betekent dat er op deze route een flinke tarievenslag gaat ontstaan. Tot nu is KLM vanuit de Antillen en Aruba vaak verweten de tarieven op de routes naar Curaçao en Aruba kunstmatig hoog te houden.

KLM wilde nog niet reageren, omdat er nog geen formeel nieuw akkoord ligt. In het huidige luchtvaartverdrag, dat dateert uit 1994, staat dat alleen KLM op de route tussen Nederland en Aruba luchtverkeer mag verzorgen. De Arubaanse minister Junior Croes van Verkeer en Vervoer heeft zijn Nederlandse collega Netelenbos uitgenodigd het nieuwe akkoord op Aruba te komen ondertekenen.

Het nieuwe verdrag zal overigens weinig consequenties hebben voor vliegreizen naar Curaçao en Bonaire. Wel gaat KLM-dochter Martinair voor een lager tarief op de benedenwindse eilanden vliegen. De KLM blijft een keer per week een lijndienst verzorgen op Bonaire en vliegt zes keer in de week op Curaçao. Het valt volgens KLM niet te verwachten dat deze tarieven omlaag zullen gaan