Bescherming Gucci tegen overname

Gucci, de Italiaanse fabrikant van luxe artikelen met een beursnotering in Amsterdam, heeft besloten tot de uitgifte van nieuwe aandelen om zich te beschermen tegen het Franse concern LVMH. De Fransen zijn woedend over de activering van deze `gifpil' door Gucci.

LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) heeft de afgelopen weken een belang van 34 procent in Gucci opgebouwd. Door de gisteren geactiveerde beschermingswal van Gucci wordt het stemrecht van LVMH in Gucci in eerste instantie teruggebracht van 34 tot 25 procent.

Gucci verzet zich tegen de ,,sluiproute'' die LVMH heeft ingeslagen om Gucci in handen te krijgen. Gucci moet een bod uitbrengen op alle aandelen (en dus een overnamepremie betalen), of zich terugtrekken, luidt de eis van Gucci. Gucci heeft ook geweigerd de wens van LVMH te honoreren om een commissaris te mogen benoemen. Gucci's werknemers, leveranciers en overige aandeelhouders hebben volgens het concern hun bezorgdheid geuit over de invloed die LVMH, een belangrijke concurrent, zou kunnen krijgen op Gucci. ,,Als we de ogen en oren van een concurrent in de raad krijgen, creëer je een onacceptabel belangenconflict'', zei Gucci-topman Domenico De Sole. Gucci heeft een aandelenplan opgetuigd voor de werknemers. Die krijgen een optie op 37 miljoen nieuwe aandelen. De meerderheid daarvan, ruim 20 miljoen aandelen, zijn weer ingekocht door een speciaal daarvoor in het leven geroepen stichting.

Alleen een bod op alle aandelen door LVMH is voor het Gucci-management acceptabel. LVMH is dat echter niet van plan. ,,We zijn daardoor min of meer gedwongen tot het plaatsen van extra aandelen'', zei De Sole. ,,Deze constructie maakt dat we onafhankelijk kunnen blijven opereren.''

LVMH wil de beschermingsconstructie aanvechten bij de Nederlandse rechter of bij de Europese Commissie.

De koers van het aandeel Gucci, dat ook in New York is genoteerd, is de afgelopen drie maanden sterk gestegen door de speculaties over een overname door LVMH, eigenaar van onder meer merken als Christian Lacroix en Kenzo.