`Kantine wordt commerciëler'

Bedrijfskantines, nu meestal nog zwaar gesubsidieerd door de werkgever, veranderen de komende jaren in commerciële instellingen met commerciële prijzen. De dagelijkse lunch wordt daardoor duurder, maar de consument blijkt ook bereid om meer te betalen.

Dat zei E. van Kroonenburg van de Compass Group, een van de grote contract-cateraars, gisteren bij de presentatie van het rapport The World of Foodservice van Rabobank International. Compass verzorgt in Nederland onder de naam Eurest de maaltijden in zo'n 880 bedrijfskantines en zo'n 70 `instituten' als gevangenissen of ziekenhuizen.

Waar die commercialisering toe kan leiden is te zien op het industrieterrein in Hoofddorp bij Schiphol. ,,Tachtig procent van deze bedrijven heeft helemaal geen kantine meer'', vertelde Van Kroonenberg. In het kantoorgebouw Transpolis, met een dozijn verschillende huurders, is de kantine vervangen door een `gewoon' café-restaurant dat wordt uitgebaat door Eurest. Het is van 's ochtends vroeg tot het begin van de avond open, maar in het weekeinde gesloten.

Bij de meeste (geïsoleerd liggende) bedrijven blijft de kantine bestaan, maar de prijzen gaan omhoog, voorspelt Van Kroonenberg. ,,Het hangt een beetje van het soort contract af. In 85 procent van de gevallen bepaalt de werkgever wat de prijzen zijn.'' In Nederland is de markt voor contract-catering (niet in eigen beheer, maar uitbesteed) zo'n 2 miljard gulden. Dat kan groeien, vooral in instellingen als ziekenhuizen en bejaardenhuizen, tot zo'n 3 miljard gulden.

Wereldwijd wordt ongeveer een kwart van de uitgaven aan voeding (inclusief drank) besteed buiten de deur, in de horeca of catering. Het totaal, zo becijferde de Rabobank, is ongeveer 1.050 miljard dollar. De bestedingen verschillen fors per werelddeel. In de VS, waar het aandeel buitenshuis al een paar jaar zo'n 46 procent bedraagt, wordt relatief veel geld uitgegeven aan fast food in restaurants als McDonald's. In Europa, waar de uitgaven buitenshuis zo'n 30 procent zijn, is het aandeel van de snelle hap veel kleiner. Hier wil de consument behalve gemak ook kwaliteit en gezond eten.