Duizend beats per etmaal

De 24uurs-economie bestaat niet meer. En dat niet alleen: de 38-urige werkweek, het acht uurjournaal en de voetbalwedstrijd van negentig minuten. Alles ist vorbei. Twee gesoldeerde secondewijzers kunnen nog dienen als pincet. De Zwitserse horlogefabrikant Swatch schuift uren, minuten en secondes naar het tweede plan en introduceert Internet Time, uitgedrukt in beats. Elk etmaal bestaat niet meer uit 24 uur maar uit duizend beats. Elke beat duurt één minuut en 26,4 secondes. De nieuwe tijdmeting, aangeduid met een apestaartje, verschijnt op zes nieuwe horloges met de naam Swatch Beat. Nog een noviteit, iets minder dramatisch, is dat de horloges digitaal zijn. Swatch heeft tot op heden alleen analoge horloges op de markt gebracht. Maar gezien het grote verkoopsucces van bijvoorbeeld de Casio G-Shock is het natuurlijk geen slecht idee het assortiment uit te breiden.

De Beatmodellen heten Webmaster, Netsurfer, Site, Provider, Nettime en Download. De namen geven het al weg: Swatch Internet Time (SIT) is vooral bedacht voor de fervente Internetgebruiker. Als die bijvoorbeeld aan het chatten is met iemand uit Lima, Melbourne of New Orleans dan is het altijd even omrekenen hoe laat het in die steden is. Met SIT moet daar een eind aan komen. Op het paspoortloze medium dient ook de tijd universeel zijn.

Internet Time stelt de klok mondiaal gelijk. Als het in Waddinxveen @831 is, dan is het in Tokyo ook @831. Geen tijdzones, geen dag en nacht, geen winter- en zomertijd. Alle excuses om een afspraak mis te lopen verdwijnen. Het conventionele horloge zou overigens in Waddinxveen ongeveer vijf voor acht in de avond aangeven en in Tokyo vijf voor vier 's nachts.

In het Engelse Greenwich zal de verkoop van Swatches waarschijnlijk drastisch dalen. Het plaatsje nabij Londen kan rekenen op wereldwijde bekendheid als nul-meridiaan en derhalve als mondiaal middelpunt voor tijdzones (het bekende GMT: Greenwich Mean Time). Maar dat is voor de oude tijd. De nieuwe meridaan voor Swatch Internet Tijd loopt dwars door het Zwitserse Biel. Niet geheel ontoevallig herbergt het stadje het hoofdkantoor van Swatch. Als het dus in Biel 0u00 is, geeft de Swatch Beat @0 aan. Twaalf uur 's middags is geklokt op @500. Aangezien Nederland in dezelfde tijdzone valt als Zwitserland, geldt die conversie ook hier.

Om alvast te wennen aan Internet Time is het allicht handig om een paar vaste waarden uit het hoofd te leren. Koffietijd begint om @416 en op maandag gaan de meeste winkels open om @541. De koopavond duurt tot @825 en het late sportjournaal begint om @927, gevolgd door Nova om @937. En als deze krant om @958 nog niet in de bus ligt, dan is er zeker wat misgegaan met de bezorging.

Toch is Swatch niet alleen omrekenmasochisten van dienst. De tijd in de vertrouwde uren, minuten en secondes is op het horloge op hetzelfde venster af te lezen. Daarnaast bevat het horloge nog een klokje voor een tweede tijdzone, een stopwatch en een alarm. Zij die met beton aan de voeten op de zeebodem staan, kunnen tot dertig meter diepte aflezen of hun laatste beat geslagen heeft.

Uiteraard telt de digi-watch ook af naar het jaar 2000. Diegenen die op het moment van de millenniumwende echt niets beters te doen hebben, kunnen naar hun Swatch Beat gaan kijken. In het horloge is namelijk een verrassing ingebouwd: zeer waarschijnlijk loodsen een nieuw melodietje en animaties op het LCD-schermpje de gebruiker het nieuwe jaar in.

Het terugtellen gebeurt echter niet in beats. De nul-beat 2000 slaat dan in tijdzone GMT+1 (met Biel en Amsterdam) wel keurig om het middernachtelijk uur, maar doet dat niet in andere tijdzones. Om te voorkomen dat de millenniumlichtshow in New York zes uur te vroeg begint en in Tokio acht uur te laat, wordt daarom conventioneel teruggeteld. In de uren, minuten en secondes van elk van de afzonderlijke tijdzones.

De Swatch Beat komt naar verwachting eind maart in de winkels en gaat ƒ150 kosten. Op Internet is de Beat te bestellen bij www.swatch.com.