Cosmetica voor mannen

Schoonheidsproducten en -behandelingen waren altijd het exclusieve terrein van de vrouw. Maar mannen hebben de beautysalon nu ook ontdekt. Inmiddels is er een volwaardig assortiment cosmetica voor de man op de markt: eyelifts, razor burns en age-defying formula's zijn op menig doucheplankje te vinden.

Plons-spetter-plons. Norman beantwoordt de telefoon terwijl hij in bad zit, genietend van de muscle soothing soak van Aramis. ,,Sinds wanneer ik naar de schoonheidsspecialiste ga? Vanaf m'n achttiende, denk ik.''

Elke vier weken, na een bezoek aan de kapper, gaat Norman Bouwman (33) langs de schoonheidsspecialiste om zijn nek te laten harsen, want ,,dan blijven de haren langer weg en komen ze zachter terug''. Hij laat er ook zijn wenkbrauwen epileren en 3 à 4 keer per jaar neemt hij een volledige behandeling, ,,huid grondig reinigen en peelen, en zo'n heerlijke gezichtsmassage natuurlijk''.

Verder gebruikt Bouwman dagelijks de face wash en tonic van Clinique for men, plus een dagcrème. ,,Ik kan me voorstellen dat sommige mannen zeggen, daar heb ik allemaal geen tijd voor, maar als het eenmaal tot het repertoire behoort, gaat het vanzelf. Ik vind het belangrijk om er verzorgd uit te zien. En ik ben al lang geen uitzondering meer. Als binnenhuisarchitect kom ik in veel badkamers en daar zie ik heel wat mannencosmetica op de plankjes staan. Zo'n 1.500 tot 1.700 gulden geeft Norman per jaar uit aan behandelingen en schoonheidsproducten.

Speciaal voor mannen is er inmiddels een volwaardig assortiment verzorgende cosmetica op de markt: cleansers, vochtherstellers, age-defying formula's, eyelifts, total care revitalizers, sharp shooter vitamin complex-serums, scruffing lotions, (Engels schijnt onvermijdelijk te zijn) razor burns, turn-around of u-turn-crèmes - `met een van binnenuit peelende werking waardoor de huidstructuur verbetert' - invigorating body-splashes, enzovoorts enzovoorts. Op de bijsluiters en opschriften vindt de gebruiker dezelfde ronkende beloftes als op de potjes en flesjes voor vrouwen.

Toch wil de mannencosmetica, in Nederland althans, niet echt van de grond komen. Illustratief is dat een merk als Davidoff zijn lijn van gezichtsverzorgende producten terugtrok van de markt, omdat er te weinig van verkocht werd. Geurtjes, scheer-gels en after-shave balms hebben de weg naar menig doucheplankje gevonden, maar mannen maken nog altijd maar acht procent van de totale bestedingen in cosmetica uit, aldus het vakblad De Schoonheidsspecialist. Een cijfer dat volgens Wouter Pfeiffer, directeur van de Nederlandse Vereniging voor Cosmeticafabrikanten, op niets is gebaseerd. ,,Wij maken bij de algemene gebruikcijfers van cosmetica juist geen onderscheid meer tussen mannen- en vrouwencosmetica, omdat het moeilijk te splitsen is. Waar moet je vanuit gaan? Dat er `For Men' op staat? Maar mannen gebruiken ook zeep, shampoo en huidverzorgingsproducten die niet specifiek voor hen bedoeld zijn.''

In Amerika en Japan zouden speciale mannen-cosmeticalijnen al veel meer ingeburgerd zijn. Shiseido, de grootste cosmeticaproducent van Japan, becijferde de markt voor mannencosmetica in 1995 op 1,95 miljard dollar en constateerde dat die markt in tien jaar met zeventig procent was gegroeid. Vooral in Japan zijn jonge mannen in voor schoonheidsverzorging; van een speciale face-kit voor mannen, met pincetten en borsteltjes om wenkbrauwen te epileren en te modelleren, zouden er in een jaar tijd meer dan een miljoen verkocht zijn.

Cosmeticafabrikanten doen hun uiterste best om de man te interesseren voor hun producten, schrijft De Schoonheidsspecialist nuchter, want de industrie ,,heeft een verzadigingspunt bereikt''. Ook dat kan Pfeiffer overigens niet onderschrijven. ,,Wij zitten de laatste jaren weer op groeicijfers van drie procent en voor dit jaar verwacht ik een groei van vijf procent.''

Het is een kwestie van tijd, aldus schoonheidsspecialiste Sandra Kooij. Zij begon zeven jaar geleden met haar salon in de Douglas parfumerie in de PC Hooftstraat in Amsterdam. Ze schat dat 35 procent van haar klanten uit mannen bestaat. Trouwe klanten, zoals Patrick Busby, 26, beginnend ondernemer.

Het ontspannende masker op zijn gezicht (,,geeft een ontzettende stoot energie'', aldus Kooij) wordt niet hard. Busby, die languit in de behandelstoel ligt, mag dus praten. ,,Oh ja, soms noemen ze me watje, of mietje, als ze horen dat ik dit doe. Maar ik schaam me er niet voor.'' Het begon met een scheercursus, omdat Busby, met zijn zware baardgroei, last had van ingegroeide haartjes en ontstoken plekjes. ,,Vroeger was het een lik Nivea, nu heb ik dag en nachtcrème van Monteuil, een after-burn. Na iedere douche smeer ik me in met bodymilk en daarna doe ik natuurlijk een geurtje op, 's winters Kyton, dat is wat zwaarder, en 's zomers Declaration, een frissere geur. Plus elke vijf weken naar Sandra'', vat Busby zijn schoonheidsprogramma samen, dat hem zo'n 2.000 gulden per jaar kost.

De standaardbehandeling bij Kooij bestaat uit reinigen, peelen (verwijderen van dode huidcellen) en stomen waarna `onzuiverheden' als ingegroeide baardharen en mee-eters makkelijker verwijderd kunnen worden. Dat gebeurt met een steriel naaldje: ,,Sommige mannen kunnen behoorlijk piepen'', vertelt Kooij. Ook epileert ze haartjes tussen de wenkbrauwen en `wilde sprieten' en verft ze wimpers en wenkbrauwen. ,,Oh ja! Dat doe ik heel veel. Niet diepzwart, want dan zouden ze van die pop-penogen krijgen, ik meng er altijd een beetje bruin doorheen.''

Ze doet een crème op, (,,niet te vet, want daar houden onze mannen niet van'') en poedert eventueel af met een transparante poeder. ,,En dan zegt zo'n man vaak, `doe mij maar zo'n poederdoos', want ze weten dat ze in de loop van de dag een glimmend gezicht krijgen.'' Ook het ontharen van rug, halspartij, (soms) borst en eventueel een stukje van de bovenarmen is, indien gewenst, onderdeel van de anderhalf uur durende gezichts- en rugbehandeling voor heren. ,,Vrouwen ontharen hun benen en oksels, mannen hun rug. Dat is toch niet gek?''

Bij Kooij komen ,,alle soorten mannen, niet alleen homo's, zoals vaak gedacht wordt. Zakenmannen, jongens met acne, mannen die door hun vrouwen gestuurd zijn omdat ze er genoeg van hadden dat hun potjes dure anti-rimpelcrème zo snel op raakten.''

Yolande Noldes, eigenaresse van schoonheidssalon Vivace `voor dames en heren' in Den Haag, heeft al vijftien jaar ervaring met het behandelen van mannen. ,,Toen ik begon was ik de enige in Den Haag, maar dat is al lang niet meer zo, helaas'', lacht ze. ,,We leggen aan de telefoon goed uit wat hier wel en niet gedaan wordt. Gelukkig is het al weer jaren geleden dat een man hier ineens totaal ontkleed op de behandelstoel lag.''

,,De specialistes die hier werken, kunnen er niet te sexy uitzien'', vervolgt Noldes. ,,Geen minirokjes of kleren waar ik ondergoed doorheen zie. Het is een beroep waarbij je elkaar aanraakt, dus moet je elk misverstand uitsluiten. Dat is voor de klant ook prettig. Het werkt bij de meeste mannen toch zo dat ze tegenover een sexy meisje de macho willen uithangen, maar ze mogen hier juist even tot rust komen.'' Je moet een professionele afstand bewaren, aldus Noldes. ,,Dat geldt trouwens ook voor de behandeling van vrouwelijke klanten.''

Of er verschillen zijn in de behandelingen van mannen en vrouwen? ,,Ja, bij een man gebruik je nooit een watje, want dan ben je de rest van de tijd pluisjes aan het plukken. Bij het masseren van gezicht en borst moet je rekening houden met richting van de haargroei en dat vereist een goede techniek. Verder: niet te veel frummelen en frutselen, daar worden mannen kriegelig van.''

Hoewel Kooij werkt met een unisex-merk Lancaster zijn volgens haar de speciaal op mannen toegesneden producten wel degelijk zinnig: een mannenhuid is dikker, produceert meer talg en is grover van structuur. Voor mannen gebruik je eerder een emulsie (op waterbasis) dan een (vettere) crème, omdat die niet snel genoeg wordt opgenomen, zeggen beide specialistes. De mannenhuid is weliswaar dikker, maar ook gevoeliger. ,,Niet alleen door het scheren, maar ook door hormoonaanleg en het feit dat ze meer zenuwuiteinden in de huid hebben'', zegt Noldes. ,,Daarom zijn mannen ook kleinzeriger.''

Ook de hoofdhuid en haarstructuur van een man verschilt van die van een vrouw, en dat rechtvaardigt dus de speciale (kleur)shampoos for him. ,,Bovendien worden ze sneller kaal'', voegt Kooij toe. ,,Maar daar helpen shampoos natuurlijk niet tegen.''

De meeste mannelijke klanten van Kooij laten ook hun handen manicuren. Die worden eerst gescrubd: ,,Ze zijn altijd weer verbaasd om het verschil tussen een gescrubde en nog niet gescrubde hand te zien, de een poezelig en zacht, de ander vaak een beetje craquelé-achtig.'' De nagelriemen worden met olie gemasseerd zodat ,,de velletjes makkelijker te verwijderen zijn'', de nagels geknipt of gevijld, en eventueel met een matte lak afgelakt. Gedragen mannen zich anders in de behandelstoel? Kooij: ,,Ze gaan meer af op je expertise, maar ze geloven weer minder in serums enzo. Ze zijn wel heel nieuwsgierig. En absoluut net zo ijdel als vrouwen.''

Parfumerie Douglas, PC Hooftstraat 107/109, 1071 BR Amsterdam. Tel 020-6795822.

Vivace M/V, Thomsonlaan 84, 2565 JE Den Haag. Tel 070-3459972.

    • Edith Schoots