ING Barings herstelt discipline

ING Barings boekte het afgelopen jaar een verlies van zeker een miljard gulden. Nieuwe leiding en nieuwe regels moeten de zakenbank dit jaar weer winstgevend maken. ,,Als de markten tenminste niet gek doen.''

De broekriem een gaatje strakker en een wat minder ,,flamboyante levensstijl''. Dat wordt de komende tijd van de medewerkers van zakenbank ING Barings geëist. ,,Vliegen in de economy class bespaart misschien niet veel geld voor het bedrijf, maar het draagt wel bij tot een beter kostenbewustzijn'', aldus David Robins, sinds een half jaar de verantwoordelijke man bij het in moeilijkheden verkerende ING Barings.

Samen met ING-bestuurder Michel Tilmant maakte Robins (afkomstig van het Zwitserse UBS) gisteren duidelijk dat er sinds de overname van de Britse zakenbank begin 1995 heel wat mis is gegaan. Niet alleen de torenhoge kosten, maar ook het gebrek aan discipline (Robins: ,,duidelijkheid over wie waarvoor verantwoordelijk is'') en de vele risico's in de financiële handel hebben tot een miljardenstrop geleid. In de afgelopen maanden heeft de nieuwe leiding de structuur van de organisatie flink veranderd. ,,Er is nu een strak management en een strakke taakverdeling'', zei Robins.

De limieten waarbinnen de handelaren zelf posities kunnen innemen zijn beperkt. ,,Handel voor eigen rekening gebeurt nog wel, maar alleen in financiële producten die de klanten willen'', legde Tilmant uit. De financiële brandhaarden in de wereld brachten het risicovol opererende ING Barings het afgelopen najaar bijzonder in het nauw. Zozeer zelfs dat de totale bancaire activiteiten van het concern (Postbank, ING Bank, Barings) voor het eerst in de geschiedenis verlies leden.

Een ander gevolg was dat de verantwoordelijke ING-bestuurder Rinus Minderhoud moest opstappen, nadat zijn voorganger Hessel Lindenbergh ook al zijn tanden had stuk gebeten op de Britse prooi. De Belg Tilmant, afkomstig van ING-dochter BBL, wil in het openbaar zijn collega's niet afvallen, maar de impliciete kritiek is niet mals. ,,Iedereen heeft nu duidelijke richtlijnen gekregen over wat precies hun job is'', zei hij. In tegenstelling tot vorig jaar kan een handelaar nu geen grote posities in bijvoorbeeld Brazilië innemen, zonder dat zijn baas in Londen of Amsterdam dat weet en zonder dat hij een klant voor deze handel in zijn achterhoofd heeft.

In de vorming van het nieuwe beleid hebben de problemen in de afgelopen jaren natuurlijk een belangrijke rol gespeeld. De moeilijkheden waren zo groot dat zelfs de vraag aan de orde is gekomen of ING de zakenbankactiviteiten (aandelenemissies, obligatie- en valutahandel) wel moest voortzetten. Ook de buitenwacht vroeg zich dat nadrukkelijk af. ,,Waarom zijn wij zo obstinaat om Barings te houden?'', vroeg Tilmant zich gisteren hardop af. ,,Omdat deze activiteiten zeer belangrijk zijn voor onze grote klanten. Die klanten veranderen, want bedrijven lenen minder en geven steeds vaker aandelen en obligaties uit. Voor dergelijke activiteiten is een handelsafdeling nodig, veel analisten en een groot distributienetwerk. Via Barings hebben we dat allemaal tot onze beschikking. Ook in de opkomende markten.''

Aan de nieuwe directie van ING Barings de taak om het Britse bedrijf – dit jaar nog – winstgevend te maken. Voor volgend jaar is het doel om ook de rendementseisen (12 procent) van het ING-concern te behalen, wat Barings tot nu toe nooit is gelukt. ,,We denken dit jaar al uit de verliezen te zijn, als de markten tenminste geen gekke dingen doen'', aldus Robins. Ook al zijn de risico's naar beneden bijgesteld, elke zakenbank blijft afhankelijk van het klimaat op de beurzen.

Voor een snel herstel van ING Barings heeft het concern hoge voorzieningen getroffen. Toch zal het volgens Tilmant niet eenvoudig zijn om dit jaar al winst te laten zien. ,,We gaan niet roepen we are the champions. Uit ervaring weten we hoe moeilijk de klus is.'' Om succesvol te zijn mogen de kosten volgens Tilmant niet meer dan 60 procent bedragen van de inkomsten. ,,Dat kan, want bij de zakenbankactiviteiten van BBL heb ik het kostenniveau ook snel teruggeschroefd, van 78 naar 60 procent.''

De circa 5.000 medewerkers bij ING Barings moeten bezuinigen op hun hotel- en vliegkosten, maar aan de hoogte van de bonussen wordt door het nieuwe management niet getornd. ,,Het totaal van de bonussen was over vorig jaar meer dan terecht op grond van de resultaten'', zei Robins. Om het goede voorbeeld te geven heeft het topmanagement besloten om een deel van de bonus in een pool te doen waaruit minder betaalde medewerkers een extraatje kunnen krijgen. ,,Geheel vrijwillig'', verzekerde Robins. Wie goed presteert, kan op een goede bonus rekenen. ,,Als mensen die minder presteren niet tevreden zijn, jammer. Het belang moet ook niet worden overdreven. Mensen werken niet alleen voor hun bonus. Ze willen ook een prettige werkomgeving.''