JOURNAL OF GENERAL MANAGEMENT

Het ontbreken van een veilig en betrouwbaar systeem voor elektronisch betalingsverkeer is de belangrijkste reden waarom de handel via Internet maar niet echt van de grond komt. Alle deelnemers aan het elektronisch betalingsverkeer hechten het meeste belang aan veiligheid, of het nu de ontwikkelaars zijn, de verkopers, de consumenten, of de regelgevers. Een systeem op basis van betaling vooraf biedt de beste kans op de grootst mogelijke veiligheid. Ook de overheadkosten zullen daardoor zover dalen dat het niet of nauwelijks meer nodig is om bemiddelingskosten door te berekenen. Dat maakt het gemakkelijker om via Internet ook kleinere betalingen te doen dan doorgaans mogelijk is met credit cards.

Chanaka Jayawardhena en Paul Foley van de Leicester Business School concluderen dat in een artikel in de Journal of General Management. Ze baseren hun conclusies op een vergelijking van drie Internetbetalinssystemen: Mondex, Visa Cash en BarclayCoin. Deze zijn momenteel in Groot-Brittannië als proef in gebruik bij beperkte groepen consumenten. De gebruikers van Mondex en Visa Cash hebben een smart card ter beschikking, terwijl de gebruikers van BarclayCoin uitsluitend betalen via Internet.

De auteurs gaan aan de hand van die ervaringen na waarom de handel via Internet beperkt blijft. De schattingen van het aantal Internetgebruikers in 1996 liepen uiteen van 24 tot 100 miljoen personen. De vraag is in potentie dus groot genoeg. Het aanbod is te kwantificeren door het aantal commerciële WWW-pagina's te tellen. Van de 605.000 WEB-sites waren er in 1996 45.000 commercieel, bestaande uit 250.000 pagina's. Dat lijkt meer dan het is want de ervaring leert dat jaarlijks 25 tot 30 procent van de WEB-pagina's verdwijnt. De schattingen van de verkoopcijfers via Internet lopen uiteen van een half miljard dollar in 1996 tot acht miljard in 1997.

Het is waar dat de Internet-business stijf staat van de succesverhalen, zoals dat van Amazon.com, volgens zeggen 's werelds grootste boekhandel. Maar de prestatie van deze virtuele onderneming is omgekeerd evenredig aan zijn reputatie, want het bedrijf moet de eerste winst nog maken. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat minstens de helft van de commerciële sites verlies oplevert.

Het kwartaalblad Journal of General Management is een uitgave van Braybrooke Press Ltd en Henley Management College, Greenlands, Henley-on-Thames, Oxfordshire, RG9 3AU, UK.

    • Herman Frijlink