`Frans spoor werkt maar 30 uur'

De Franse vakbonden zijn woedend. Nadat vorige week een rapport onthulde dat ambtenaren in 2000 moeilijk aan de 35-urige werkweek kunnen meedoen omdat velen al korter werken, was deze week de SNCF aan de beurt. Weer een onweerlegbaar rapport: een kwart van de werktijd wordt gepauzeerd.

Toeval kan het niet zijn dat het rapport naar buiten komt aan de vooravond van de onderhandelingen binnen het Franse spoor over de 35-urige werkweek. Een feit was dat de bonden, anders graag bereid wat te incasseren, niet erg gretig waren bij deze wet waar de regering-Jospin mee pronkt. Zij wisten al dat de realiteit kon uitlekken.

SNCF-directeur Louis Gallois gaf zijn 173.400 werknemers gelijk. Dit toonbeeld van de loyale Franse topambtenaar - hij was eerder directeur van Aerospatiale en moest wegens succes het stakingsnest van de SNCF ter hand nemen - zei vol begrip: ,,Een machinist kan toch niet 39 uur achter elkaar op de trein rijden. In geen enkel bedrijf kan je dat vragen.''

Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen verklaarde vanmorgen desondanks dat de machinisten in Nederland 36 uur per week werken en dat pauzes erbuiten vallen. ,,Franse toestanden zijn hier niet aan de orde.''

Gallois scheert voor het gemak alle werknemers over één kam, maar de meesten zitten niet achter de knoppen op de trein. Het onderhouds- en adminstratiepersoneel blijkt allerlei lokaal gegroeide gebruiken te hebben: niet werken op de middag voorafgaand aan erkende feestdagen, een half uur vrij vóór de lunchpauze van een uur, en roulerend te laat komen, zodat niet iedereen tegelijk te laat komt.

Niemand heeft nog de inhoud van het rapport tegen gesproken. Weliswaar lekte het uit in Le Figaro, geen vriend van de vakbeweging, maar de bron was het Bureau voor verbetering van de arbeidsomstandigheden, onderdeel van het ministerie van werkgelegenheid van minister Martine Aubry, die niets liever wil dan goede betrekkingen met de bonden om meer mensen aan het werk te krijgen.

Le Figaro vermeldt ook: de SNCF heeft 1 procent van alle Franse werknemers, maar was vorig jaar goed voor 40 procent van de stakingsdagen.