Files

Maandag 8 februari was voor een van mijn familieleden weer eens een dag van meer dan de normale marteling: vanaf de rand van Den Haag naar zijn werk iets voorbij de Schipholtunnel. Het had inderdaad gesneeuwd maar over het hele traject lag geen krummel sneeuw (meer) op de weg en nergens was er een ongeluk gebeurd. Dit ritje kostte op tien minuten na vier uur stapvoets rijden en trachten een hartinfarct te voorkomen. Samen met duizenden lotgenoten. Wanneer wordt er nu eindelijk eens ingezien dat West-Nederland vanaf Dordrecht tot Alkmaar voor het verkeersprobleem als een aaneengesloten stad beschouwd moet worden. Een afstand die in vele grote steden op de wereld al sedert vele tientallen jaren overbrugd wordt met een snel rijdende ondergrondse die dagelijks miljoenen mensen vervoert.

Na de watersnoodramp van 1953 werd er in Nederland met bewonderenswaardige snelheid een vele miljarden kostend Deltaplan ontworpen en uitgevoerd. Met open ogen laten wij nu in Nederland opnieuw een ramp van gigantische afmetingen op ons afkomen: het volledig onwerkbaar laten worden van westelijk Nederland. Alleen nog maar een rigoreuze echt wereldstedelijke oplossing kan hier helpen. Een ondergrondse van Dordrecht tot uiteindelijk Alkmaar. Het zal zeer vele miljarden en eindeloos zeuren kosten maar het haalt wel tienduizenden auto's van de weg. Eens zullen we toch moeten beginnen. Wie is voor wie is tegen? Laten we eens beginnen aan dat gedebatteer dat alleen al zeker drie jaar zal duren.