Aerospatiale na privatisering samen met Matra

De Franse vliegtuigbouwers zijn op één lijn gebracht. Airbus-partner Aerospatiale wordt geprivatiseerd en samengevoegd met Matra Hautes Technologies. Ook Dassault wordt deel van de nieuwe groep.

Dit akkoord maakt de weg vrij voor Franse deelname aan één Europees consortium voor vliegtuigbouw. Met de samenvoeging wordt een moeizaam proces van herstructurering afgerond, dat drie jaar geleden door president Chirac werd verlangd en vorige zomer door de regering-Jospin werd aangekondigd.

Het aandeel van de Franse staat zakt tot 44 procent. Onder bepaalde omstandigheden kan echter dit overheidsbelang, in combinatie met de aandelen die voor het personeel (3 procent) zijn gereserveerd, binnen enkele jaren weer net boven de 50 procent uitkomen.

Voor de mogelijke Europese partners, Dasa uit Duitsland en BAe uit Groot-Brittannië was de overheidsdominantie in Aerospatiale tot nu steeds een breekpunt voor verder samengaan. De drie bedrijven participeren in defensie-projecten én in het Europese Airbus-consortium, dat voor effectieve concurrentie met Boeing in een echte NV moet worden omgezet.

Voor de linkse Franse regering is ,,openstelling van het kapitaal'' het enige verkoopbare alternatief voor regelrechte privatisering. De vakbonden en een deel van de publieke opinie hechten sterk aan een meerderheidsbelang van de overheid. Privatisering van het spoorwegbedrijf SNCF is daarom uitgesloten. Zelfs in het geval van France Télécom, maar ook bij Air France durft de regering de 50 procentsgrens niet te overschrijden.

Bij de voor dit voorjaar aangekondigde privatisering van de bank Crédit Lyonnais eist de Europese Commissie werkelijke privatisering: daar zal een groep bevriende bedrijven een 30 procents-belang nemen en de staat maar 10 procent houden. Onzeker is nog of alleen een andere bank het meerderheidsbelang kan kopen, of dat het publiek ook een kans krijgt. Bij Aerospatiale wordt binnen afzienbare tijd 20 procent aan het publiek te koop aangeboden.

De grote winnaar uit het gevecht om de Franse vliegtuigbouw lijkt Jean-Luc Lagardère te zijn. Met zijn holding, waarin Matra (en uitgeverij Hachette), krijgt hij 33 procent van de nieuwe Franse vliegtuigbouwer in handen. Met de overheid is afgesproken dat Lagardère het bedrijf ook gaat leiden. Hij betaalt 850 miljoen franc voor zijn deel (286 miljoen gulden, 130 miljoen euro). Afhankelijk van de ontwikkeling de komende twee jaar van het aandeel Aerospatiale-Matra moet Lagardère nog een aanvullend bedrag betalen van maximaal 1,15 miljard francs.