Zweden praat zich na verkoop Volvo moed in

De Zweden beschouwen Ford als een uitstekend moederbedrijf voor Volvo, dat zijn personenautodivisie heeft verkocht aan het bedrijf in Detroit. Maar helemaal gerust is men niet. ,,De beslissingen zullen voortaan toch worden genomen in Detroit''.

Het Zweedse hart bloedde. Veel Zweden hadden het gevoel dat met de aangekondigde verkoop van Volvo's personenautodivisie aan Ford een stukje van hun ziel was verkwanseld. Zo verging het ook Bertil Jonnson, voorzitter van de 's lands machtige vakcentrale LO. Jonsson: ,,Volvo is inderdaad heel erg Zweeds. Het was de eerste auto die de gewone Zweed zich kon permitteren. Het was voor veel Zweden een droom om een Volvo te kunnen kopen of om bij het bedrijf te werken.''

Hier en daar overheerst in de eerste reacties de angst dat Ford geleidelijk aan veel onderzoeks- en ontwikkelingswerk vanuit Gothenburg naar elders in Europa zal overhevelen. Dat zou, zo is de redenering, op den duur niet alleen ten koste kunnen gaan van hoogwaardige werkgelegenheid maar ook van de veiligheid, duurzaamheid en milieubewustheid waar het automerk een goed deel van zijn imago aan dankt. Ook vakbondsvoorzitter Jonsson deelt die vrees. al stelt hij zich in eerste instantie neutraal op. ,,Dit kan een goede fusie zijn. Volvo is de kleinste autoproducent in de wereld. Ford moet garanties geven voor de werkgelegenheid en de rechten van de Volvowerknemers, maar 100 procent garantie krijg je natuurlijk nooit. En je kunt er niet onderuit dat de belangrijkste beslissingen over Volvo voortaan in Detroit zullen worden genomen.''

Bij de beslissing over het doorgaan van de verkoop spelen de Zweedse werknemers trouwens een grote rol. De vakcentrale LO is via haar pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappij naar grootte de derde aandeelhouder in Volvo met een belang van 8,6 procent. Bertil Jonsson: ,,Ik zit zelf in het bestuur van die organen en moet dus straks meebeslissen hoe wij gaan stemmen in de aandeelhoudersvergadering van maart. Ik zal voor ik mijn standpunt bepaal goed luisteren naar de vakbondsmensen bij Volvo.''

Volvo zelf is optimistisch dat de overname door Ford niet op tegenwerking van bonden of kleine aandeelhouders zal stuiten. ,,De bonden stellen zich neutraal op en de regering Persson staat achter ons'', zegt directeur voorlichting van Volvo Car Ingmar Hesslefors. Hij is niet bang dat Ford zal tornen aan Volvo's research- en ontwikkelingsafdeling in Gothenburg. ,,Ze zijn onder de indruk van de manier waarop wij werken. Dat in de waagschaal te stellen zou erg dom zijn.''

Toch kwam er ook kritiek op de plannen. Topman Lars Holmquist van een grote onderdelenleverancier, Scandinavian Automotive Suppliers, ventileerde in het blad Dagens Industri, een scenario waarbij Zweedse toeleveranciers straks een groot deel van hun werk voor Volvo zullen kwijtraken. Holmquist verwacht namelijk dat Ford geleidelijk de productie van de in Nederland bij NedCar geassembleerde Volvo''s V40 en S40 de nek zal omdraaien omdat deze middenklassers te veel zouden concurreren met de Ford Mondeo. Volvo was er als de kippen bij om deze uitlatingen als ,,pure speculatie'' te betitelen. Curt Germundsson, als senior vice president verantwoordelijk voor de productie van Volvo's personenauto's en tegelijk vice-president van NedCar, wijst met grote nadruk op het feit dat Ford juist zeer gecharmeerd is van de in Nederland produceerde Volvo's. ,,Dit is een van onze grootste verkoopsuccessen in Europa. En dit jaar gaan we de modellen ook lanceren op de Amerikaanse markt, waar we mikken op een verkoop van 25.000 tot 30.000 wagens. ,,Waarom zou Ford meer dan 50 miljard kronen betalen voor Volvo waar de productie van de S40 en V40 ruim eenderde van de totale productie van 400.000 auto's uitmaakt?''

Germundsson twijfelt geen monent aan de goede intenties van Ford met Volvo. ,,Fords topman Jacques Nasser mikt met de acquisitie van Volvo vooral op het luxe marktsegment. Hij voorziet voor de komende vijf jaar een aanzienlijke volumestijging in dat segment. Nu bestaat dat bij Ford uit de Lincoln, Jaguar en Aston Martin. Daarvan verkopen ze er nu 200.000. In 2000, met Volvo erbij, mikt Nasser op 700.000 auto`s. En heel snel daarna wil Ford in deze sector doorgroeien naar een miljoen auto's per jaar. Dat betekent een groeimogelijkheid voor 400.000 auto's en dat schept veel groeikansen voor Volvo, zeker ook voor onze middenklassers. Want wie gelooft dat wij ineens zoveel extra grote auto's kunnen verkopen?''

Germundsson vindt het lariekoek om te praten over het afbouwen van de capaciteit bij NedCar. ,,Er is veel eerder sprake van een tekort aan productiecapaciteit in Born. En dat is eerlijk gezegd een probleem waar ik veel liever mee geconfronteerd word.'' Voor de opvolger van de V- en S40 over een paar jaar voorziet hij een uitbreiding van de assemblagemogelijkheden. Maar het is lang niet zeker waar een eventuele nieuwe fabriek wordt gerealiseerd, of dat bij NedCar zal zijn of elders. Het zou ook heel goed kunnen dat gekozen wordt voor een nieuwe fabriek in de VS.

Met Mitsubishi, na de recente afstoting van de aandelen NedCar door de Nederlandse overheid Volvo's enige partner in NedCar, verwacht Germundsson geen enkel probleem, ook al is Ford voor eenderde eigenaar van Mazda. ,,Volvo zit in een ander segment dan Mazda en de Ford Mondeo.'' Er zullen nog gesprekken met Mitsubishi worden gevoerd. Maar Germundsson ziet geen knelpunten. ,,Samen met Ford hebben we een enorme inkoopmacht. Daarvan kan NedCar profiteren. En voor de toeleveranciers zie ik alleen maar extra kansen.''

    • Ben Greif