Politie vliegt mee op Paramaribo

Op de vluchten tussen Amsterdam en Paramaribo laat KLM in samenwerking met de Surinaamse luchtvaartmaatschappij SLM voortaan twee leden van de Surinaamse militaire politie meereizen om overlast door passagiers te voorkomen.

Cabinepersoneel op deze KLM-vluchten, dat voor de helft uit SLM-werknemers bestaat, heeft zich herhaaldelijk beklaagd over het gedrag van passagiers, dat ,,onacceptabel'' begint te worden. Vanaf aanstaande woensdag zal de politie, betaald door KLM en SLM, worden ingezet.

Gekozen is voor Surinaamse agenten omdat de Surinaamse overheid dit in een overleg aanbood en omdat ,,de meeste passagiers van Surinaamse afkomst zijn'', aldus een KLM-woordvoerder. Of zij ook het lastigst zijn ,,wil KLM niet beweren''.

Volgens een woordvoerder van de International Air Transport Association (IATA) in Genève komt het zichtbaar inzetten van agenten in de lucht bij geen enkele andere luchtvaartmaatschappij ter wereld voor. ,,Luchtvaartmaatschappijen in bijvoorbeeld het Midden-Oosten zetten wel veiligheidsmensen in. Maar dat is tegen kapingen en heel discreet. Zij zijn in burger.'' Het cabinepersoneel beklaagt zich vooral over het negeren van verboden zoals het rookverbod en over ,,verbale agressie'' als gevolg van drankgebruik. KLM blijft evenwel alcohol schenken tijdens de vluchten. ,,Het komt niet alléén door de alcohol en we willen andere passagiers niet duperen'', aldus de woordvoerder.

De overlast op intercontinentale vluchten is volgens de KLM altijd groter dan om korte trajecten. Op de lijn Amsterdam-Paramaribo zou het frequentst sprake zijn van agressieve en ongehoorzame passagiers. KLM beschikt niet over cijfers.

Sinds anderhalf jaar traint KLM al haar cabine- en grondpassagiers in de omgang met agressieve klanten. Ook het SLM-personeel aan boord van de toestellen heeft de cursus gevolgd. In november kondigde de KLM verdere maatregelen tegen overlast van passagiers aan. Onverbeterlijke lastpakken kunnen op vluchten worden geweigerd. Wie aan boord agressief wordt of zich niet aan de regels houdt krijgt geen alcohol meer en loopt het risico geboeid te worden. KLM en SLM gaan voorts aangifte doen van fysiek bedreigende situaties. De kosten worden verhaald op de passagier, terugvluchten worden zo nodig geweigerd.

Om wangedrag de kop in te drukken, overweegt KLM al langer een zwarte lijst van agressieve passagiers. Met de Rijksluchtvaartdienst en de ministeries van Justitie en Verkeer en Waterstaat wordt bekeken of de Wet op persoonsregistratie dit toelaat.

British Airways hanteert sinds vorig najaar een gele kaart-systeem. Lastige passagiers krijgen een waarschuwing. Als ze zich daar niets van aantrekken, worden ze direct na landing gearresteerd.