Kleine BMW op komst voor Rover

BMW overweegt een nieuwe auto te ontwikkelen die kleiner zal worden dan de huidige BMW 3-serie, nu de kleinste modellen van de fabriek uit München. BMW wil daarmee de problemen te lijf gaan bij de Engelse dochter Rover omdat de nieuwe BMW ook de huidige Rover-modellen 200 en 400 kan vervangen. Dit meldt de Engelse zakenkrant Financial Times, die zich baseert op kringen binnen Rover, dat dit weekeinde weer crisisberaad heeft gehad met BMW over de zich opstapelende verliezen bij Rover.

De nieuwe BMW zou op een `gezamenlijk platform' kunnen worden gebouwd en de kleine Rover-modellen 200 en 400, waar BMW vanaf wil, kunnen vervangen. BMW zou daarmee de strategie volgen van General Motors dat in Duitsland en andere Europese landen de Opel Vectra op de markt brengt, maar hetzelfde model in Engeland onder de naam Vauxhall verkoopt.

Niettemin is de gedachte van BMW om een nog kleinere auto te ontwikkelen opmerkelijk aangezien de fabriek uit München altijd heeft beweerd dat het geen kleinere auto's zou bouwen dan de 3-serie. Een 2-serie zou volgens het management in München afbreuk doen aan het imago van BMW en de verkoop van duurdere modellen ernstig kunnen schaden. Maar de problemen bij Rover, met name in de fabriek van Longbridge waar de 200- en 400-serie worden gemaakt, hebben BMW van gedachten doen veranderen.

De uiteindelijke beslissing voor de bouw van een nieuwe kleine BMW zal moeten worden genomen door de nieuwe bestuursvoorzitter Joachim Milberg. Het afgelopen weekeinde ontzenuwde Milberg het gerucht in de Duitse krant Die Welt dat BMW zal worden opgekocht door General Motors. ,,BMW is en blijft zelfstandig'', verklaarde Milberg. Verder gaan er geruchten dat Volkswagen in de markt is. Deze autofabrikant zou een belang van bijna 25 procent in BMW willen hebben, in ruil waarvoor BMW een belang van 25 procent zou krijgen in VW-dochter Audi. Volgens het weekblad Der Spiegel heef VW-topman Ferdinand Piëch de bank Morgan Stanley opdracht gegeven de plannen uit te werken.