Studer: `Ik kan wèl zingen'

In oktober vorig jaar werd stersopraan Cheryl Studer door de Opera van München op straat gezet. Haar stem was uit conditie, verklaarde dirigent Zubin Mehta. In de strijd om het honorarium van 275.000 mark besloot Studer de zaak voor de rechter te brengen. Morgenmiddag zingt ze in Utrecht een zwaar programma met diverse opera-aria's. Studer: ,,Zenuwen? Welnee, ik ben prima bij stem!''

De affaire tussen Cheryl Studer (43) en de Opera van München laat zich lezen als een smakelijke roman. Studer, een van de best betaalde sopranen ter wereld, was gecontracteerd voor de opera Der Freischütz. Het repetitieproces verliep oktober vorig jaar zonder wanklank, totdat Studer negen dagen voor de première de wacht kreeg aangezegd en werd vervangen door haar understudy Petra-Maria Schnitzer.

Degelijke schandalen zijn in de operawereld geen zeldzaamheid. ,,Ik vind de affaire Studer een nogal opgeklopte aangelegenheid'', zegt impresario Pieter Alferink, die Studers belangen in Nederland behartigt. ,,Zaken als deze zijn elke maand aan de orde. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de echtgenoot en secretaris van mevrouw Studer de procedure in gang heeft gezet zonder zich te realiseren hoe verstrekkend de gevolgen kunnen zijn.''

Tijdens de taxirit van Schiphol naar Zeist, waar zij verblijft voor het concert dat ze morgen geeft in Utrecht, blijkt Cheryl Studer wars van twijfels over haar besluit: ,,Een artiest heeft recht op een menswaardige behandeling, en iedereen wist dat mijn ontslag niets te maken had met mijn vakbekwaamheid. Naar verluidt heeft Zubin Mehta, de dirigent, al na twee repetities achter de schermen gemeld dat ik niet in goede conditie zou zijn. Maar mij werd daarover niets gezegd.''

De twist tussen Mehta en Studer heeft een lange voorgeschiedenis. Studer: ,,Al bij een produktie van Il Trovatore in Wenen in 1993 zei Mehta na afloop tegen mijn man: `De stem is weg'. Ik wás op dat concert inderdaad niet optimaal bij stem, maar dat kwam door de geboorte van mijn tweede kind. Ik verwijt Mehta vooral dat hij me nooit om uitleg heeft gevraagd.''

Saillant detail aan deze nieuwe affaire rond Der Freischütz is de subplot rond Studers understudy, die al een jaar voor Studers ontslag aankondigde de rol van Agathe te zullen zingen.

Studer: ,,Ik vermoed dat de regisseur vooraf al had bedacht dat hij me niet wilde omdat hij plannen had met mijn remplaçante. Men had mij op de hoogte kunnen stellen, maar hoopte wellicht door middel van een gefundeerd ontslag mijn honorarium uit te sparen. En de geschiedenis van vervelende incidenten met mijn stem maakt dat hun kant van het verhaal ook plausibel klinkt. Maar je kunt een artiest niet op grond van een incident beoordelen.''

Het is de vraag of de rechtszaak die Studer heeft aangespannen op de lange termijn een verstandige beslissing zal blijken. Studer voorziet een onverdiend slechte reputatie en vreest dat de aanbiedingen van operahuizen in Duitsland zullen teruglopen.

Studer: ,,Ik heb me sinds de scheiding van mijn eerste echtgenoot niet meer zo gefrustreerd gevoeld. Natuurlijk heb ik geprobeerd een compromis te sluiten, maar het aanbod voor de helft van mijn oorspronkelijk honorarium zelf understudy te worden vond ik onacceptabel. De intendant van de Opera in München, Peter Jonas, wilde echter niets weten van mijn eis dan tenminste een andere grote rol te mogen zingen. `Ik run geen bazaar en doe niet aan handje klap,' zei hij me. Gelukkig hoef ik me over mijn toekomst geen zorgen te maken. Ik zing dit seizoen in Wenen en Bayreuth en kan terecht bij de Metropolitan Opera in New York. En dat zijn toch de belangrijkste huizen ter wereld.''

Cheryl Studer is morgenmiddag met het Radio Symfonie Orkest o.l.v. Eri Klas te beluisteren in een programma met aria's van Wagner, Gounod, Strauss, Chabrier en Puccini. Aanvang 15 uur, Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht. Reserveren:(030) 2314544.