Politie nam El Al-vrachtbrieven niet in beslag

De luchtvaartpolitie op Schiphol heeft op de avond van de Bijlmerramp verzuimd de vrachtbrieven (de zogenoemde `master airwaybills') van de verongelukte El Al-vlucht in beslag te nemen. Deze papieren, die een gedetailleerd beeld geven van de lading, zijn pas na 4 oktober op het vrachtkantoor van El Al opgehaald. Op de avond van de ramp hebben de autoriteiten alleen de beschikking gehad over de `operationele papieren', zoals de beladingsinstructie en de gevaarlijke-stoffenlijst. De master airwaybills geven veel meer informatie en waren derhalve belangrijk om de exacte lading van het toestel te bepalen.

De commissie-Hoekstra, die in 1998 de kwestie rond de vrachtbrieven onderzocht, heeft nooit helder kunnen krijgen wie op welk moment de master airwaybills heeft verzameld omdat de betrokkenen daarover tegenstrijdige verklaringen aflegden.

Een van hen heeft de parlementaire enquêtecommissie echter recent laten weten eerdere uitlatingen te willen aanpassen. Daarnaast is de commissie gestuit op onjuistheden in het dagjournaal van de luchtvaartpolitie over deze kwestie.

Daarin staat letterlijk dat door politieman D. Nix om 23.55 uur ,,de vrachtbrieven zijn binnengebracht'' in het hoofdkwartier van de luchtvaartpolitie. Hij zou die documenten hebben opgehaald in het El Al-kantoor op Schiphol-Centrum.

Nix, die in eerdere verklaringen steeds dit tijdstip noemde, heeft de commissie deze week laten weten dat hij veel vroeger is teruggekeerd. Bovendien zou hij slechts de operationele papieren hebben opgehaald. Hij zou zijn chef hebben verteld dat de master airwaybills nog bij het El Al-vrachtkantoor op Schiphol-Zuid moesten worden verzameld. Dat blijkt vervolgens niet gebeurd te zijn.

VRACHTBRIEVEN: pagina 2