Deutsche Bahn schrapt 60.000 banen

De Duitse spoorwegen (Deutsche Bahn) wil het concern drastisch saneren. De komende drie jaar wil de spoorwegen 60.000 van de 193.000 arbeidsplaatsen schrappen. Al dit jaar moeten er 18.000 man bij de spoorwegen verdwijnen.

De vakbond voor spoorwegpersoneel wijst de plannen van het bestuur als ,,onacceptabel'' van de hand. ,,Volstrekt overdreven'', reageert Hubert Kummer, woordvoerder van de spoorwegbond in Frankfurt. ,,We zijn absoluut tegen deze voorstellen. In de herfst kampte de spoorwegen al met grote vertragingen. Wordt er zo drastisch personeel afgebouwd dan verslechtert de situatie alleen maar'', aldus Kummer.

Maandag komen de bonden en het personeel van de spoorwegen in Mainz bijeen om zich over de plannen te beraden. Zij eisen dat de directie een nieuw werkgelegenheidsplan opstelt. Er zullen vooralsnog geen gedwongen ontslagen vallen. De meeste banen verdwijnen door natuurlijk verloop en vervroegd pensioen. Bestuursvoorzitter Johannes Ludewig spreekt in een interne notitie, waarop het weekblad Der Spiegel de hand heeft gelegd, echter van ,,noodzakelijke aanpassingen''. Gistermiddag was er bij de Spoorwegen niemand aanwezig om enig commentaar te geven.

De Duitse spoorwegen kampt al langer met hevige problemen. Er zijn teveel vertragingen, het personeel is ongemotiveerd en het concern dreigt in de rode cijfers terecht te komen. Eerder al had Deutsche Bahn aangekondigd dat 4000 managers hun bonus aan het eind van het jaar zouden verliezen als de punctualiteit niet zou verbeteren.

Deutsche Bahn had in 1997 een omzet van 30,4 miljard mark en winst voor belastingen van 359 miljoen. Het goederenverkeer had zich na jaren van malaise in 1997 weten te herstellen. Maar vorig jaar zomer werd bekend dat Deutsche Bahn voor het eerst sinds vele jaren klanten had verloren. Over de omvang van eventuele verliezen die in 1998 zijn geboekt is nog niets bekend. Vermoed wordt dat ook de treinramp in Nedersaksen vorig jaar, waarbij een supersneltrein ontspoorde, van invloed is geweest op het aantal reizigers.

Ludewig staat al enige tijd onder behoorlijke druk om een grootscheeps herstructureringsplan door te voeren. Even leek in december zijn laatste uur bij de onderneming geslagen, maar de raad van toezicht hield Ludewig in het zadel.