Boeknet

De Nederlandse Internetboekhandel, vooral bekend als www.boek-net.nl is kwaad op Bruna. Die keten boekwinkels en kiosken heeft al zijn winkels en kiosken teruggetrokken uit het project. Het totaal aantal deelnemende boekhandels is daardoor vrijwel gehalveerd.

Boeknet, een initiatief van uitgeverij Het Spectrum, is in 1995 begonnen als een postorder-boekwinkel op Internet, naar het voorbeeld van Amerikaanse giganten als amazon. com. In oktober bereikte het overeenstemming met de Nederlandse boekverkopersbond over samenwerking: klanten van boeknet zouden voortaan kunnen kiezen of ze hun boeken per post wilden ontvangen of ze wilden afhalen bij de dichtstbijzijnde boekwinkel. De helft van de klanten maakt inmiddels van die mogelijkheid gebruik.

Vorige week verspreidde Bruna het bericht dat het genoeg had van Boeknet: de keten heeft een eigen internetsite die veel beter is. ``Wij zitten niet met de handne in het haar', zegt Guus Bloemsma van Boeknet. ``De meeste Bruna-winkels zijn niet erg interessant. Vaak zijn ze zo klein dat ze geen fax hebben en we de bestellingen per gewone post moesten doorgeven.'

Bruna was vooral ontevreden over Boeknet omdat de gegevens van de internetklanten allemaal bij Boeknet terechtkwamen. Boekenkopers van de eigen site kunnen veel eenvoudiger benaderd worden met aanbiedingen die passen bij hun eerdere aankopen. ``Bovendien verkopen wij nu al meer via onze eigen site. Boeknet voegt voor ons niets toe', zegt E. van de Leegte van Bruna.

Het aanbod van boekwinkels op internet lijkt nu steeds meer te versnipperen. Zo komt het Duitse Bertelsmann over enkele weken met een internetboekhandel en meent boekenclub ECI nu al de best verkopende boekensite van Nederland te hebben. Boeknet zelf is inmiddels ``bijna winstgevend', zegt Bloemsma.

Voorzitter W. Karssen van de Nederlandse Boekverkopersbond weet nog niet wat de toekomst van het contract met Boeknet zal zijn. ``Dat beslissen onze leden uiteindelijk. Wij willen één portaal voor alle Nederlandse boekwinkels'.

    • Arjen Fortuin