POSTMARKT

De waarde van de Nederlandse postmarkt (TPG en andere aanbieders) is door adviesbureau PriceWaterhouseCoopers half 1998 geschat op circa 9 miljard gulden. Het gaat om 15 miljard stuks post in 5 hoofdsegmenten:

Brieven

Lichter dan 500 gram. TPG heeft nog het exclusieve recht deze stukken te verwerken. Hierbij gaat het om 2,5 miljard stuks. Omzet in dit segment circa 2,6 miljard gulden. Geschatte groei: 2 tot 3 procent per jaar.

Geadresseerde post

Dit omvat alle stukken die geadresseerd zijn aan een individuele persoon of organisatie, variërend van reclame voor bijvoorbeeld koopsompolissen tot kranten en tijdschriften. In het geadresseerde postsegment gaan meer dan 4 miljard stuks om. De omzet wordt geschat op 2,5 miljard gulden. In dit segment mogen ook concurrenten werken. Groeiprognose: circa 2,5 procent per jaar.

Ongeadresseerde post

Deze term wordt gewoonlijk gebruikt voor drukwerk dat niet aan een individu is geadresseerd, maar via de brievenbus wordt geleverd. Dit segment wordt geschat op een volume van 7 miljard stuks, met een omzet van 300 tot 400 miljoen gulden. Daar komt 74 miljoen gulden bij voor 950 miljoen huis-aan-huiskranten. Dit segment is vrij voor concurrentie. Verwachte volumegroei: 5 procent per jaar.

Pakketten

Deze markt wordt geschat op 2,5 miljard gulden. Jaarlijks worden ongeveer 277 miljoen stuks bezorgd. In dit segment mag iedereen opereren. Alleen TPG heeft de plicht pakketten beneden de tien kilo te bezorgen, voor iedereen en in alle delen van het land. In de komende jaren kan dit segment met 4 tot 7 procent groeien.

Koeriersdiensten

Kan zowel brieven als pakketten omvatten, met bezorging in binnen- of buitenland. De omzet wordt geschat op 800 miljoen gulden. Jaarlijks bezorgen koeriers circa 200 miljoen brieven en pakketten. Verwachte groei ligt boven de 10 procent per jaar.